Biskopen la ned grunnsteinen til Vennesla kirke

De har ventet lenge på ny kirke i Vennesla. Tirsdag 16. kunne biskop Stein Reinertsen legge ned grunnsteinen i murene som reiser seg øst for den gamle kirken.

Fra venstre Sogneprest Mari Synnesyn Berg, biskope Stein Reinertsen, menighetsrådsleder Marianne Wegge og leder i byggekomite Gudmund Sagen. Foto: Odd-Inge Uleberg

Tomine Lunden-Pedersen (10) og Benjamin Fiskå (13) hjalp biskopen med grunnsteinsnedleggelsen. Biskopen siterte Churchill med ordene om hvordan vi først former byggene, så former byggene oss. Videre vektla han hvordan kirken, når den fungere som den skal ikke stenger os inne men åpner opp og gir himmel over våre liv.

Skrinet som utgjør grunnsteinen inneholder tegninger samt avisutklipp om kirkene og er som en slag tidskapsel for tiden da bygget ble bygd. Smittevernregler for Vennesla var derfor et naturlig dokument i samlingen. Vennesla gamle kirke ble bygd i 1830. Med den utviklingen bygden hadde kunne man allerede eter få år konstaterte man hadde en kirke som var for liten. Planene har vært mange for både påbygg og alternative tomter, men det har aldri kommet til realisering før en komite i 2011 fikk et nytt oppdrag å utrede et alternativ.

Formann i Byggekomiteen, Gudmund Sagen, fortalte om prosessen fram til ny kirke og hvordan kirken nå vil romme både kirkesal, kirketorg, menighetssal, kontorer og ikke minst mye rom for ungdomsaktivitet.

Ordfører Nils Olav Larsen mente han var heldig som fikk være ordfører når kirken endelig ble realisert, - Det var nesten som å få være tilstede på Betlehemsmarken da Jesus ble født. At det kommunestyrevedtaket om ny kirke var enstemmig mente vitnet om at Vennesla kirke var en Folkekirke - en kirke for folket, mente han.

Sogneprest Mari Sønnesyn Berg og menighetsrådsleder Marianne Wegge holdt fram visjonen til Vennesla menighetsråd: Plass til alle. Gleden og entusiasmen er derfor stor når Vennesla får en kirke som har blass for visjonen. Endelig kan det bli plass til alle under store gudstjenester og konserter, når bryllup feires og begravelse markeres.