250 års- jubileum for Hans Nielsen Hauge

I år er det 250 år siden Hans Nielsen Hauge ble født. Det markeres med nasjonal jubileumsfeiring.

250 års- jubileum for Hans Nielsen Hauge

Hans Nielsen Hauge ble født 3. april i 1771 på Rolvsøy i Østfold. Han var en norsk lekpredikant, og i årene 1796-1804 grunnla han en bevegelse som omfattet aktivitet i store deler av landet. Tilhengerne hans ble kalt haugianere. I dag huskes Hauge spesielt som lekpredikant, industrigründer og samfunnsbygger. Det finnes mange spor etter Hauges virksomhet, både i Agder og Telemark. Her kan blant annet nevnes Hauges tilknytning til saltutvinning på Saltholmen i Lillesand og til hans medvirkning til utbygging av papirmølle og kornmølle på Fennefoss ved Evje.

Hauge regnes som den enkeltpersonen som har hatt størst innflytelse på norsk kirkeliv etter reformasjonen. Hans religiøse forbilder var blant andre Martin Luther (1483-1546), Johann Arndt (1555-1621) og Erik Pontoppidan den yngre (1698-1764). (Kilde: Store norske leksikon.)

Foreningen Hauge 2021 har tatt initiativ til en nasjonal jubileumsfeiring og har hjemmeside: www.haugesminde.no

Agder og Telemark bispedømme ønsker å ta del i jubileumsfeiringen med arrangementer og tiltak, fortrinnsvis fra høsten 2021, og på denne siden vil det komme en oversikt med dato, sted og tidspunkt for disse.

Les gjerne mer om Hans Nielsen Hauge og jubileumsåret 2021 på www.kirken.no/hauge.