Reformasjonen markeres med klokkejubileum

Kirker over hele landet markerer søndag 29. oktober selve 500-årsdagen for reformasjonen. I Greipstad kirke feirer de samtidig kirkeklokkens 400-årsjubileum!

Den 400 år gamle kirkeklokken i Greipstad kirke. Foto: Kjell Ivar Mortensen

Samtidig med 500-årsminnet for reformasjonen, er den ene kirkeklokken i Greipstad kirke nøyaktig 400 år. Årstallet er støpt inn i klokken, sammen med klokkestøperens navn; Adamus Høg. Kirkeklokken har de siste årene ikke vært i bruk, men det vil den være på søndag. Da vil blant annet Johan Varen Uglands «Hymne til en gammel klokke» urfremføres. Det er en komposisjon for kirkeklokke, mannskor og messingensemble! Søgne Messingensemble, Handelsstandens Sangforening, jubileumsklokken (klokkenist: Steinar Moen). Dirigent: Bård Dahle.

Til markering av de store begivenhetene har Greipstad Historielag og Greipstad menighet gått sammen om å engasjere kunstnere som har eller har hatt tilknytning til Greipstad på det litterære og/eller musikalske område, og det er lagt opp til et innholdsrikt program.

PROGRAM i Greipstad

Jubileumsmarkering på kirkebakken (fra kl 1100) Velkomst og innledning ved kirkeverge Steinar Moen.

Paal-Helge Haugen: Jubileumstekst. Fremføres av forfatteren.

Johan Varen Ugland: «Hymne til en gammel klokke.» Urfremførelse av en komposisjon for kirkeklokke, mannskor og messingensemble. Søgne Messingensemble, Handelsstandens Sangforening, jubileumsklokken (klokkenist: Steinar Moen). Dirigent: Bård Dahle.

Reformasjonsgudstjeneste i kirken (direkte etter arrangementet på kirkebakken) Forrettende prest: Svein Arve Egeland. Vokalgruppen «Song» og andre musikere.

Jubileumskirkekaffe/kulturarrangement på Porsmyr Ledelse og regi: Øystein Dybesland/Greipstad Historielag. Kåseri om kirkeklokkens historie, ved campanolog Henning Andersen. Jubileumshilsener.

Fotoutstilling I forbindelse med jubileet er det også inngått et samarbeid med Fotoklubben i Greipstad, der Kjell Ivar Mortensen har laget en kollasj/utstilling av bilder knyttet til den gamle kirkeklokken i Greipstad kirke.

Notodden, Oslo og Nidarosdomen
Denne søndagen, 29. oktober, skjer det en rekke store markeringer i våre menigheter, blant annet har Notodden kirke en stor festgudstjeneste for hele Øvre Telemark prosti. Etter gudstjenesten blir det familiedag for hele prostiet sammen med Telemarksgalleriet på Notodden der en stor reformasjonsutstilling vises (Sola Gratia).  Det blir også tårnsafari, kirkekaffe med pølser, middagsservering flere steder og omvisning i utstillingen for store og små.

Søndag er det også en stor konsert i Oslo konserthus med tittelen "Luther sang og glede". Her deltar en rekke kjente norske artister.

I Nidarosdomen feires det tirsdag 31. oktober, på selve reformasjonsdagen, en økumenisk jubileumsgudstjenesten som overføres på NRK.