Sorggrupper gir gjenkjennelse

-Det skjer en gjenkjennelse når folk som har opplevd noe av det samme, kommer sammen. Det sier prostidiakon i Aust-Nedenes, Svein Birger Schøgren. Sammen med kolleger organiserer han et tilbud av sorggrupper for mennesker som har opplevd tap i livet.

Svein Birger Schøgren under et intervju med TV Agder tidligere i år.

Det tilbys sorggrupper for etterlatte etter selvmord, for ungdom, for folk som har mistet noen som står dem nær og for mennesker som har vært gjennom et samlivsbrudd.

-Sorgen etter samlivsbrudd kaller vi gjerne "sorgen som det ikke sendes blomster til". Det er en sorg som det kanskje ikke alltid snakkes så mye om, sier Schøgren.

Sorggruppene er et samarbeid mellom diakonene i Froland, Barbu, Grimstad, Lillesand og Kirkens Bymisjon.  På grunn av korona-situasjonen har de i det siste hatt samlinger ute, rundt en bålplass i skogen.

-Alle opplever sorg eller tap før eller seinere i livet. Når vi er samlet i en sorggruppe, opplever vi stadig at andre setter ord på det vi selv har vært igjennom, forteller Schøgren.

En annen ting som ofte går igjen hos de etterlatte, er følelsen av å svikte den avdøde når man bestemmer seg for å la livet gå videre. Dette er blant de temaene som tas opp i sorggruppene.

Interesserte kan melde seg på de ulike tilbudene gjennom diakonen i den menigheten de tilhører. Det er prostidiakon Svein Birger Schøgren som koordinerer gruppene. Han har kontor i Tvedestrand kirkelige fellesråds lokaler.

Svein Birger Schøgren ble tidligere i år intervjuet om sorggruppene i TV Agder.

Her kan du se intervjuet.