Kirkekunst fra reformasjonen til vår tid

Lørdag 30. september åpner utstillingen "Sola Gratia" i Telemarksgalleriet på Notodden. Her vil kirkekunst fra reformasjonen og fram til vår tid bli presentert. Biskop Stein Reinertsen vil delta under åpningen.

Henrik Sørensens altertavle "Den unge Kristus" fra 1958 er en del av utstillingen.

Utstillingen er produsert av Agder og Telemark bispedømme og Tunsberg bispedømme som ett av Den norske kirkes arrangementer i reformasjonsjubileet 2017. I utstillingen vises et utvalg inventar fra lutherske kirker innlånt fra kirker og kunst- og kulturinstitusjoner. En rekke verk og gjenstander fra Telemark er representert.

Utstillingen har vært vist i Drammens Museum fra 8.2-5.6, og både publikumstilstrømning og anmeldelser, som i Vårt Land, har vært svært gode.

Datoen 31. oktober 1517 regnes som starten på den kirkelige reformprosessen som førte til opprettelsen av lutherske kirker. Denne dagen offentliggjorde Martin Luther 95 teser mot  avlatshandelen.

Sola Gratia er latinsk og betyr «Nåden alene». Den norske kirke har vedtatt at hovedtema for markeringen skal være «Nåde» med tre undertemaer som er hentet fra Det lutherske verdensforbunds reformasjonsfeiring; «Frelsen er ikke til salgs», «Mennesker er ikke til salgs» og «Skaperverket er ikke til salgs». Disse temaene aktualiserer viktige arbeidsområder for lutherske kirker over hele verden i dag.

Utstillingens er kuratert av kunsthistoriker Ingvild Pharo.

Velkommen til utstillingsåpning lørdag 30. september kl 13.00!
Utstillingstale ved biskop Stein Reinertsen. Musikk ved Anne Gravir Klykken

Arrangementer i utstillingen:

29.oktober: Notodden kirke. Jubileumsgudstjeneste for øvre Telemark prosti. Familedag med aktiviteter, omvisning i utstillingen Sola Gratia, middagsservering. Arrangør: Notodden kirkelige fellesråd, Øvre Telemark prosti og Telemarksgalleriet.

Telemarksgalleriet:

31. oktober: Foredrag ved Dag Aanderaa: «Telebondens ære og kongens makt. Bondeopprøret i Hjartdal 1540»
8. november: Konsert med Kåre Nordstoga og Sigmund Groven.
30. november: Foredrag ved Gunnar Danbolt: «Kirken som oppdragsgiver».

Kontaktperson for utstillingen Sola Gratia: Seniorrådgiver kultur, Agder og Telemark bispedømme, Tone Klev Furnes, 38105127.