Normkritikk og refleksjon over makt og privilegier

Sissel Kulild, seniorrådgiver RKBU Vest - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, har laget dette opplegget om demokrati med utgangspunkt i Kristenretten.

Normkritikk og refleksjon over makt og privilegier

Mål med oppgaven: Bevisstgjøring og dialog ut fra undervisning om bl.a. kristenretten og Norge som en rettsstat.

Målet er å synliggjøre:

• betydningen av å engasjere seg for demokratiske rettigheter, likeverd, menneskeverd som rettsstaten Norge skal sikre at alle har.
  • påvirkningen som ulike normer og regler i samfunnet, i kultur, i religion osv. har på demokratiske rettigheter.
  • betydningen av ulikhet ut fra bl.a. kjønn og økonomisk status.

Knapp med lenke til undervisningsopplegg om normkritikk

Nederst på denne siden finner du pdf-filer til oppgaven "Ta ett skritt frem" som hører til dette opplegget.

rød strek uten betydning

Opplegget kan brukes alene uten å se filmen om Kristenretten, eller det kan knyttes til de to klippene fra filmen du finner under. I begge klippene møter vi bl.a. menneskerettsadvokat Geir Lippestad.

Den ene filmsnutten handler om menneskeverd og individet sin rettsikkerhet:

Videoklipp fra trell til fri
(5 minutt og 24 sekund)

I det andre setter Lippestad dette i en større sammenheng om rettsstaten:
Knapp med lenke til videoklipp med Geir Lippestad
(3 minutt og 11 sekund)