- Rask dialog mellom deg og leder av det aktuelle menighets- eller fellesråd: Snakk sammen i løpet av kort tid om hvordan dere oppfatter uenigheten. Bli enige om premissene, innholdet og ansvarsfordelingen i håndteringen av situasjonen videre.
- Til videre håndtering: Rådsmedlemmer kan ikke pålegges noe formelt av rådets leder, men man bør likevel søke å håndtere og ta ansvar for situasjonen som leder, selv om det ikke inkluderer et formelt personalansvar.
- Innkall til et eller flere møter mellom partene: Arranger møte med partene, dere som ledere og evt. en tredjepart som f.eks bedriftshelsetjeneste for å legge til rette for at de involverte partene kan få snakket sammen. Lytt til de involverte partenes fortelling og la dem lytte til hverandre.
- Legg vekt på at det forventes man behandler hverandre med respekt og viser folkeskikk og at dette er den ansattes arbeidsplass.
- Legg vekt på ovenfor partene at et menighetsfellesskapet skal kunne romme ulike personlighetstyper og meninger.
- Legg vekt på at man skal snakke TIL og MED hverandre, ikke OM.
- Det skal føres et referat fra møtet hvor følgende punkter skal være med:
- Møtedeltakere
- Konfliktbeskrivelse
- Hvilke tiltak som iverksettes, eller hvilke avtaler som inngås
- Tidspunkt for oppfølging og evaluering
- Referat skal undertegnes av dem som var til stede.
- Annen oppfølging:
- Regelmessige oppdateringer: Ha jevnlige oppdateringsmøter med rådsleder ang. status og fremdrift.
- Snakk sammen i STABSMØTE (ikke i f.eks lunsjen) og i rådsmøte om situasjonen uten å gå inn på detaljer som angår de involverte partene i konflikten. Legg vekt på hva som er planen videre.
- Snakk sammen i staben og i rådet om hva som er god kommunikasjon og konfliktdempende og -forebyggende.
Forslag til tiltak
Representanter i menighetsråd/ fellesråd - Konflikt, uenighet eller krangling mellom to eller flere parter som går ut over arbeidsmiljøet