- Rask dialog mellom deg og leder av menighetsrådet: Snakk sammen i løpet av kort tid om hvordan dere oppfatter uenigheten. Bli enige om premissene, innholdet og ansvarsfordelingen i håndteringen av situasjonen videre.
- NB: Hvis den problematiske eller uakseptable oppførselen utføres av frivillige, KLIKK HER. Hvis det er den ansatte, se videre håndtering.
- Et eller flere møter med den ansatte: Den ansattes ledes innkaller til møte og gjør vedkommende kjent med at de kan ha med tillitsvalgt/ verneombud/ evt. annen bisitter. Vær tydelig i formidlingen av innkallingen slik at alvorlighetsgraden kommer frem.
- Gi en beskrivelse til den ansatte av hvordan du oppfatter situasjonen om hva som er problematisk eller uakseptabelt.
- Gi den ansatte mulighet til å fortelle sin versjon av situasjonen. Som leder bør du søke å forstå hva som ligger bak vedkommende sin væremåte og oppførsel.
- Forventinger: Vær tydelig om hva du forventer av den ansatte i fortsettelsen.
- Klare konsekvenser: Kommuniser klare konsekvenser for uakseptabel oppførsel.
- Muntlig advarsel: Vær også tydelig på at møtet er å anse som en muntlig advarsel.
- Det skal føres et referat fra møtet hvor følgende punkter skal være med:
- Møtedeltakere
- Situasjonsbeskrivelse
- Hvilke tiltak som iverksettes, eller hvilke avtaler som inngås
- Tidspunkt for oppfølging og evaluering
- Referat skal undertegnes av dem som var til stede.
- Evt. skriftlig advarsel: Hvis den ansatte ikke følger tiltakene fra møtet/ møtene kan det gis skriftlig advarsel. Tas ikke denne til følge kan man gå videre med flytting eller oppsigelse. I så tilfelle anbefales du som leder å rådgi deg med KA.
- Annen oppfølging:
- Regelmessige oppdateringer: Ha jevnlige oppdateringsmøter menighetsrådsleder ang. status og fremdrift.
- Snakk sammen i STABSMØTE (ikke i f.eks lunsjen) om situasjonen uten å gå inn på detaljer som angår den involverte parten. Legg vekt på hva som er planen videre.
- Snakk sammen i staben om hva som er god kommunikasjon og konfliktdempende og -forebyggende.
Forslag til tiltak
Ansatt og frivillig/ frivillige medarbeidere - Problematisk eller uakseptabel oppførsel fra en part som går ut over arbeidsmiljøet