- Rask dialog mellom lederne i de ulike linjene: Snakk sammen i løpet av kort tid om hvordan dere oppfatter situasjonen. Bli enige om premissene, innholdet og ansvarsfordelingen i håndteringen av situasjonen videre.
- Innkall til et eller flere møter mellom partene: Innkall til møte med deg selv, den andre partens leder, den andre parten og evt. en nøytral tredjepart som f.eks bedriftshelsetjeneste for å legge til rette for at dere kan få snakket sammen. Den andre parten skal gjøres kjent med at de kan ha med tillitsvalgt/ verneombud eller evt. annen bisitter og du kan også ha dette selv.
- Lytt til den andre partens fortelling og la dem lytte til din.
- Legg vekt på at man skal snakke TIL og MED hverandre, ikke OM.
- Det skal føres et referat fra møtet hvor følgende punkter skal være med:
- Møtedeltakere
- Konfliktbeskrivelse
- Hvilke tiltak som iverksettes, eller hvilke avtaler som inngås
- Tidspunkt for oppfølging og evaluering
- Referat skal undertegnes av dem som var til stede.
- Annen oppfølging:
- Regelmessige oppdateringer: Ha jevnlige oppdateringsmøter med lederen for den andre parten ang. status og fremdrift.
- Den andre partens leder bør kreve ekstern veiledning fra f.eks bedriftshelsetjeneste e.l. og du bør selv vurdere dette.
- Snakk sammen i STABSMØTE (ikke i f.eks lunsjen) om situasjonen uten å gå inn på detaljer som angår de involverte partene i konflikten. Legg vekt på hva som er planen videre.
- Snakk sammen i staben om hva som er god kommunikasjon og konfliktdempende og -forebyggende.
Forslag til tiltak
Meg selv (kirkeverge / prost) og ansatt med annen arbeidsgiver - Konflikt, uenighet eller krangling mellom to eller flere parter som går ut over arbeidsmiljøet