- Rask dialog mellom lederne i de ulike linjene: Snakk sammen i løpet av kort tid om hvordan dere oppfatter situasjonen. Bli enige om premissene, innholdet og ansvarsfordelingen i håndteringen av situasjonen videre.
- Den andre partens leder har samtale med den/ de ansatte::
- Kommunikasjon: Oppmuntre til åpen dialog og ærlighet om forskjelligheter mellom de det gjelder.
- Forståelse: Den ansattes leder bør du søke å forstå hva som ligger bak vedkommende sin væremåte og oppførsel og ha dialog om dette med deg i etterkant
- Fasilitert møte mellom partene hvis situasjonen vedvarer: Arranger et møte med deg selv, den andre partens leder, den andre parten og evt. en nøytral tredjepart for å legge til rette for at dere kan få snakket sammen. Formidle og vis tydelig at dere som ledere er enige om hvordan dette skal håndteres.
- Legg vekt på at et stabsfellesskapet skal kunne romme ulike personlighetstyper. Ærlig dialog og gjensidig forståelse for hverandres forskjelligheter kan positiv effekt på fellesskapet!
- Legg vekt på at man skal snakke TIL og MED hverandre, ikke OM.
- Annen oppfølging:
- Regelmessige oppdateringer: Ha jevnlige oppdateringsmøter med lederen i den andre linjen ang. status og fremdrift.
- Personlighetsvurderinger: Bruk verktøy eller få hjelp av eksterne til å kartlegge personlighetstyper i hele staben og legg opp til dialog rundt dette.
- Kommunikasjonstrening: Snakk sammen i staben om hva som er god kommunikasjon og konfliktforebyggende.
- Peer support: Oppmuntre ansatte til kollegastøtte og deling av erfaringer og råd.
- Sosiale aktiviteter: Organiser enkle sosiale aktiviteter som felles kaffepauser, lønningskaffé på den lokale kaféen e.l.
Forslag til tiltak
Meg selv (kirkeverge / prost) og ansatt med annen arbeidsgiver - Forskjeller i væremåte eller oppførsel som fører til dårlig stemning, men ingen uttalt konflikt enda