- Samtale med den/de ansatte hver for seg:
- Kommunikasjon: Oppmuntre til åpen dialog mellom dere for å diskutere uenighetene.
- Forståelse: Som leder bør du søke å forstå hva som er vedkommende sitt syn i uenigheten, samt hva som er bakgrunn for dette synet.
- Avklaringer: Avklar med de ansatte hvilke faglige vurderinger de kan ta på egenhånd, hva som er ditt eget mandat og hva som evt. er bundet av vedtak i menighetsråd eller andre regler og ordninger i kirken.
- Fasilitert møte mellom partene: Arranger et møte med nøytral tredjepart for å hjelpe med å moderere en faglig diskusjon/ samtale.
- Legg vekt på ovenfor partene at målet er at stabsfellesskapet skal tåle faglig uenigheter og samtaler uten at det går utover trivsel og arbeidsmiljø, og at du som leder forventer at de ansatte bidrar til dette.
- Vis forståelse for og snakk gjerne om at faglige uenigheter i kirken kan «gå dypt» hos de ansatte siden jobb og fag ofte henger sammen med tro og identitet i vår bransje.
- Annen oppfølging:
- Klare mål: Definer klare arbeidsoppgaver, mål og forventninger i staben som helhet for å redusere misforståelser og unødvendig overlappende ansvarsområder.
- Regelmessige oppdateringer: Ta kontakt og be regelmessige om oppdateringer fra de som er involvert i uenigheten hver for seg for å følge opp fremdriften.
- Dokumentasjon til eget bruk: Dokumenter gjennom skriftlige notater alle diskusjoner og beslutninger som angår uenigheten.
Forslag til tiltak
Meg selv (kirkeverge eller prost) og ansatt i egen virksomhet - Faglig uenighet som fører til dårlig stemning, men ingen uttalt konflikt enda