- Et eller flere møter med den ansatte: Innkall til møte og gjør vedkommende kjent med at de kan ha med tillitsvalgt/ verneombud/ evt. annen bisitter. Vær tydelig i formidlingen av innkallingen slik at alvorlighetsgraden kommer frem.
- Gi en beskrivelse til den ansatte av hvordan du oppfatter situasjonen om hva som er problematisk eller uakseptabelt.
- Gi den ansatte mulighet til å fortelle sin versjon av situasjonen. Som leder bør du søke å forstå hva som ligger bak vedkommende sin væremåte og oppførsel.
- Forventinger: Vær tydelig om hva du forventer av den ansatte i fortsettelsen.
- Klare konsekvenser: Kommuniser klare konsekvenser for uakseptabel oppførsel.
- Muntlig advarsel: Vær også tydelig på at møtet er å anse som en muntlig advarsel.
- Det skal føres et referat fra møtet hvor følgende punkter skal være med:
- Møtedeltakere
- Situasjonsbeskrivelse
- Hvilke tiltak som iverksettes, eller hvilke avtaler som inngås
- Tidspunkt for oppfølging og evaluering
- Referat skal undertegnes av dem som var til stede.*
- Evt. skriftlig advarsel: Hvis den ansatte ikke følger tiltakene fra møtet/ møtene kan det gis skriftlig advarsel. Tas ikke denne til følge kan man gå videre med flytting eller oppsigelse. I så tilfelle anbefales du som leder å rådgi deg med KA.
- Annen oppfølging:
- Regelmessige oppdateringer: Hold den/ de andre ansatte som er rammet av oppførselen oppdatert om status og fremdrift uten å gå i detalj eller utlevere den andre parten.
- Snakk sammen i STABSMØTE (ikke i f.eks lunsjen) om situasjonen uten å gå inn på detaljer som angår den involverte parten. Legg vekt på hva som er planen videre.
- Snakk sammen i staben om hva som er god kommunikasjon og konfliktdempende og -forebyggende.
Forslag til tiltak
Ansatte i egen virksomhet - Problematisk eller uakseptabel oppførsel fra en part som går ut over arbeidsmiljøet