- Samtale med den/ de det gjelder hver for seg:
- Kommunikasjon: Oppmuntre til åpen dialog og ærlighet om forskjelligheter mellom de det gjelder.
- Forståelse: Som leder bør du søke å forstå hva som ligger bak vedkommende sin væremåte og oppførsel.
- Avklaringer: Avklar med den ansatte at du som leder forventer at vedkommende bidrar til å sette stabsfellesskap og kollegers trivsel høyt.
- Fasilitert møte mellom partene hvis situasjonen vedvarer: Arranger et møte med deg som leder eller en annen nøytral tredjepart for å legge til rette for at de involverte partene kan få snakket sammen..
- Legg vekt på ovenfor partene at et stabsfellesskapet skal kunne romme ulike personlighetstyper. Ærlig dialog og gjensidig forståelse for hverandres forskjelligheter kan positiv effekt på fellesskapet!
- Legg vekt på at man skal snakke TIL og MED hverandre, ikke OM.
- Annen oppfølging:
- Regelmessige oppdateringer: Ta kontakt og be regelmessige om oppdateringer fra de som er involvert hver for seg for å følge opp fremdriften.
- Tilby ekstern veiledning til den/ de involverte partene.
- Personlighetsvurderinger: Bruk verktøy eller få hjelp av eksterne til å kartlegge personlighetstyper i hele staben og legg opp til dialog rundt dette.
- Kommunikasjonstrening: Snakk sammen i staben om hva som er god kommunikasjon og konfliktforebyggende.
- Peer support: Oppmuntre ansatte til kollegastøtte og deling av erfaringer og råd.
- Sosiale aktiviteter: Organiser enkle sosiale aktiviteter som felles kaffepauser, lønningskaffé på den lokale kaféen e.l.
Forslag til tiltak
Ansatt i egen virksomhet - Forskjeller i væremåte eller oppførsel som fører til dårlig stemning, men ingen uttalt konflikt enda