Ledig stilling som organist

Er du vår spillende kollega? Vi søker etter en kantor/organist i et 75 % vikariat i Salhus fra 12.09.24 - 31.07.25. Søknadsfrist 4. august.

Ledig stilling som organist

Kanskje så du Salhus menighet sine påskegudstjenester våren 2022 på NRK1 TV? Nå får du anledning til å bli en del av dette kreative menighetslivet og vår kollega.

Vi søker etter en kantor/organist i et 75 % vikariat i vår menighet fra 12.09.24 - 31.07.25.

Salhus menighet ligger lengst nord i Åsane bydel i Bergen og grenser til Åsane og Eidsvåg menigheter.  Det kirkelige medlemstallet er nå ca. 6500. Menigheten omfatter de fire områdene: Salhus, Hordvik, Mjølkeråen og Morvik.

Salhus kirke er en hvitmalt teglsteinskirke fra 1924, så i år markere vi kirkens 100 års jubileum. Det er 250 sitteplasser i Salhus kirke og det er gudstjeneste hver søndag og helligdag. Ca. en søndag i mnd. er det lovsangsgudstjeneste. Da er det organisten som sammen med band og forsangergruppe som forbereder og gjennomfører det musikalske og liturgiske arbeidet i gudstjenesten. Det er også jevnlige familiegudstjenester og gudstjenester som konfirmantene deltar på, som lysmesse og fasteaksjonsgudstjenester. Vi gjennomfører 6 konfirmasjonsgudstjenester de to første helgene i mai.

Salhus kirke har et 17 stemmers orgel, bygget i 2014 av sveitsiske Metzler Orgelbau. Helmekanisk. Orgelet er i god stand. I tillegg har kirken et Grotrian-Steinweg piano.

Salhus menighet søker en kantor/organist som vil bygge menighet sammen med lønnede og ulønnede medarbeidere. I samarbeid med gode ressurser i nærområdet ønsker vi at kantor/organist bidrar til å gjøre kirken synlig i nærmiljøet. Oppgavene vil kunne tilpasses den som går inn i vikariatet. Det forventes at vikaren deltar aktivt i planlegging og gjennomføring av programmet for kirkens 100-årsjubileum.

Staben består av sokneprest, kapellan, kirketjener (50%), kantor (75%), menighetspedagog (80%), diakonimedarbeider (50%), ungdomsarbeider (50%) og daglig leder i 65%.  Arbeidet er preget av tett samarbeid om mange arbeidsoppgaver og det gis rom for kreativitet og initiativ. Kantor vil bli tilsatt i Bergen kirkelige fellesråd med daglig leder i Salhus menighet som nærmeste overordnede.

SØK PÅ STILLINGEN PÅ WEBCRUITER

Arbeidsoppgaver

• Delta aktivt i planlegging og gjennomføring av gudstjenester og kirkelige handlinger.
  • Planlegge og medvirke ved møter, samlinger mm.
  • Dirigere menighetens kor, Con Spirito og bidra inn mot kirkens barnekor.
  • Medvirke på institusjonsandakter i soknet.
  • Være tilrettelegger og bidragsyter til konserter og andre kulturaktiviteter i kirken.
  • Videreutvikle samarbeid med det lokale, frivillige musikklivet.
  • Forpliktet i forhold til bemanningsplanen for kantorene.

Kvalifikasjoner

• Formelle kvalifikasjoner i henhold til tjenesteordning for kantorer (annen relevant utdanning og praksis vil kunne bli vurdert)
  • Kreativ kirkemusiker med syn for ulike musikalske uttrykksformer.
  • Interesse for menighetsbygging og særlig evne til å inkludere barn og unge i det   kirkemusikalske arbeidet.
  • Gode evner til samarbeid og kommunikasjon.
  • Evne til å skape gode relasjoner til det frivillige musikklivet i soknet.
  • Beherske norsk flytende muntlig og skriftlig
  • Fortrolig med å bruke dataverktøy

Arbeid ved høytider, helg og kvelder etter arbeidsplan ligger som forutsetning for stillingen.

Særskilte krav:

• Aktuelle søkere kan bli innkalt til intervju, prøvespill og prøve i kordireksjon.
  • Tilsetting skjer med forbehold om vigsling og at biskopen gir tjenestebrev jfr. Tjenesteordningen §5
  • Søker må være medlem av Den norske kirke.
  • Tilfredsstillende politiattest må fremlegges ved ansettelse.

Personlige egenskaper

Vi er opptatt av at våre ansatte bidrar til et positivt og inkluderende arbeidsmiljø, hvor raushet og engasjementet er viktig for stabs- og menighetsfellesskap.

Vi søker deg som:

• kan vise til gode samarbeidsevner
  • er fleksibel
  • kan vise til gode kommunikasjonsevner
  • er ansvarsbevisst
  • er løsningsorientert

Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.

Vi tilbyr

Lønn- og arbeidsvilkår reguleres av tariffområdet knyttet til Kirkens arbeidsgiverorganisasjon (www.ka.no) og Bergen kirkelige fellesråds Arbeids- og personalreglement.

Bergen kirkelige fellesråd kan ellers tilby:

• Variert arbeid i et åpent, positivt og tverrfaglig miljø
  • Pensjonsordning i Bergen kommunale pensjonskasse (se mer på www.bergenkp.no)
  • Ulykkes- og gruppelivsforsikring
  • Bedriftshelsetjeneste
  • Tiltredelse etter avtale.

Alle søknader må sendes via vår rekrutteringsplattform webcruiter.  CV må fylles ut, og attester og vitnemål må lastes opp. Dersom du har dokumentasjon fra utenlandske utdanningsinstitusjoner, må du laste opp godkjent oversetting og NOKUT-godkjenning. Etter endt søknadsfrist vil aktuelle kandidater bli kalt inn til intervju. Ved intervjuer til stillinger i menighet deltar både representant fra Bergen kirkelige fellesråd og representanter fra menigheten. Tillitsvalgt deltar også som hovedregel.

Bergen kirkelige fellesråd er ikke underlagt offentlighetsloven, og innhenter derfor samtykke fra søkerne før det utarbeides offentlig søkerliste. Dette er av hensyn til personvern, jf. personvernloven

Nærmere opplysninger får du ved henvendelse til områdeleder Eli Heggdal, tlf. 48072423 eller daglig leder Kristi Elin Aadland, tlf. 47271545.

Søknadsfrist: 04.08.2024

SØK PÅ STILLINGEN PÅ WEBCRUITER