17. mars kl. 11

St Markus kirke, Maria budskapsdag

Bilde: Kredit Lumo Project (www.LumoProject.com), nedlastet fra www.freebibleimages.org

Prekentekst fra Lukas 1,46–55: Marias lovsang. Det er ni måneder igjen til jul, og vi minnes at Maria fikk budskapet om at hun skulle bli mor til Jesus. Hun besøker sin kusine Elisabet, som også har fått vite at hun skal føde et spesielt barn; og der kommer Maria med en lovsang til Gud som er vår tekst. Lovsangen kalles også «Magnificat» med et latinsk ord.

Liturgisk farge denne dagen er hvitt/gull, selv om fargen ellers i fastetiden er fiolett.

Anledning til dåp denne søndagen.