Bach for fullsatt domkirke

Tredje søndag i advent avrundet Bergen Domkor sitt tiende år, med fremføring av Johann Sebastian Bachs Messe i h-moll.

FOTO: Anne Merete Solbakken

- For ti år siden etablerte vi Bergen Domkor, og det tar ti år å bli klar for Bachs monumentale h-mollmesse, sa domkantor Kjetil Almenning i sin åpningstale til en fullsatt Bergen domkirke.

I domkorets etter hvert tallrike konserter med barokkmusikk har domkantoren alltid valgt å bruke barokkorkester med tidsriktige instrumenter. Denne kvelden fikk publikum høre barokkoboer og -fagotter, traversfløyter, naturtrompeter og naturhorn, i tillegg til alle strykeinstrumentene som har strenger av tarm.

- Instrumentene gir musikken en helt særegen klang. Men minst like viktig for meg er at verket får klinge i den samme tonearten som den gjorde da Bach skrev musikken, en halv tone lavere enn i dag – en stor fordel, spesielt i vokalpartiene, som får klinge avspent og vakkert, forteller Almenning.

Domkoret hadde med de seg fire unge, men allerede svært erfarne solistene Ditte Bræin, Mari Askvik, Martin Vanberg og Aleksander Nohr.

Mari Askvik var en av solistene under konserten i Bergen domkirke søndag 15. desember