Konserten ble arrangert i samarbeid med Bjørgvin kirkesangforbund, og flere kor deltok; Slettebakken motettkor, Birkeland kantori, St. Sunniva kammerkor, Landås kirkekor, Cantus fra Skjold, St. Paul-koret og vertskapskoret Bergen Domkor.
Domkoret fremførte noen verk alene. I løpet av kvelden vokste koret fra noen få til det til slutt stod over hundre korsangere på kortrappene. Domkantor Kjetil Almenning dirigerte, mens domkantor Sigurd Melvær Øgaard akkompagnerte.
En musikalsk hyllest
Konserten inneholdt et knippe vakre verker fra Hovlands rikholdige kirkemusikalske katalog. Almenning uttrykte stor glede over markeringen.
- Det kjennes veldig riktig at Bergen kirkeautunnale kunne være rammen for en slik feiring. Det er nesten programforpliktet for en norsk katedral å markere at kirkemusikknestoren Egil Hovland ville blitt 100 år i oktober. Vi har fått mange tilbakemeldinger på at dette var en veldig god måte å feire ham på.
Hovland har komponert mye variert musikk, både mer eksperimentell, ny musikk og kirkemusikk. Han har for eksempel hele 50 salmer i salmeboken som brukes i Den norske kirke.
- Alle kirkemusikere, alle kirkekor og alle som går i kirken har et forhold til Egil Hovland, om de vet det eller ikke. For eksempel gjennom salmen Måne og sol, som er mye brukt. Eller gjennom liturgien han har laget. Vi synger han stadig vekk, forklarer Almenning.
Dirigent og festivalsjef Kjetil Almenning knyttet konserten sammen med små historier om Hovland. På første del av konserten var det bare damene i domkoret som stod på scenen, så kom det flere og flere underveis. - For meg har det vært et fint prosjekt å bli litt mer kjent med Hovland, sier Almenning.
- En stor opplevelse!
Guro Rotevatn Buder, dirigent for Cantus fra Skjold deltok i feiringen. Hun mener dette var en flott mulighet for både koret og henne selv til å fordype seg litt i 100-årsjubilanten.
- Hovland-festen var et supert initiativ og arrangement. Det var en stor opplevelse å få synge i Domkirken, med begge domkantorene i sving og sammen med Domkoret. De koristene jeg har snakket med, syntes det var utrolig flott å få være med. Både å høre Domkoret synge og å bli «slått i bakken» av Sigurds virtuose spill.
Buder trekker også frem det å få synge i et stort kor.
- En av bassene i Cantus uttrykte stor begeistring over å få stå og synge med en så stor bassrekke i ryggen! Det er ganske uvant, når man ellers bare er en håndfull på stemmen.
- Et på alle måter vellykket samarbeid mellom Norges kirkesangforbund og Bergen Kirkeautunnale, som jeg håper kan videreføres, avslutter Cantus-dirigenten.
Deler av storkoret i Bergen domkirke under Hovlandfest.
Arven etter Hovland lever videre
Almenning forteller at Hovland har komponert mye eksperimentell musikk, spesielt tidlig i karrieren.
- Så kom han til et punkt der han kjente at utforskingen og tolvtonemusikken og eksperimenteringen kom så langt at den ikke lenger traff lytteren umiddelbart. Den ble for avansert og utilgjengelig. Da endret han kurs, og tok et steg tilbake til den mer romantiske, vakre melodien. Han fortsatte å eksperimentere, men hadde også et behov for å også lage noe som var lettere å synge.
Feiringen av Egil Hovlands 100-årsjubileum i Bergen domkirke ble en flott kveld, og både deltakere og publikum fikk oppleve en kirke fylt med vakker musikk, herlig allsang og fellesskap.
Komponist Eilert Tøsse får en god klem av dirigent Kjetil Almenning etter fremførelsen av Tøsses verk.
I tillegg til Hovlands verker, hadde Bergen Domkor gleden av å urfremføre verket Alt gjorde han vakkert av Bergenskomponist og kirkemusiker Eilert Tøsse, skrevet til domkoret i anledning Tøsses egen 70-årsdag.
- l likhet med andre kirkemusikk-komponister, står Tøsse på skuldrene av Hovland, mener Almenning.
- Det gav god mening å presentere helt ny kirkemusikk på denne konserten, og på den måten markere hvordan arven etter Hovland lever videre gjennom nye generasjoner.