Begravelse / bisettelse på Kvitsøy

Kvitsøy kirkelige fellesråd har med hjemmel i gravferdsloven, ansvar for drift og forvaltning av gravplassvirksomheten i Kvitsøy kommune.

Kirkelige begravelse/bisettelse på Kvitsøy

Det kan være begravelser på Kvitsøy tirsdag til fredag.

Det er vanlig at de pårørende kontakter et begravelsesbyrå som hjelper dem med praktiske og formelle tingene ifm dødsfall og begravelse. Byrået sender på vegne av de pårørende en begjæring om gravlegging til kirkevergen.

Dersom en ønsker en kirkelig begravelse/bisettelse kontakter byrået også prest for å avtale tid for sørgesamtale og tid for begravelse/bisettelse. Dersom seremonien holdes annet sted enn Kvitsøy kirke fraktes kisten til kirkegården og kisten blir senket i graven på kirkegården.

Pyting av kirke

Normalt pyntes det i kirken samme dag i forkant av begravelsen/bisettelsen.
Skal det pyntes dagen før må det skje etter avtale med kirkevergen. Kommer blomster dagen før kan de settes i forgangen ved toalettet i bårehuset, her er døren oppe.
Kirken har kun organist på deltid. Dersom seremoni avholdes andre dager enn når «vår» organist er tilgjengelig kan familie eller begravelsesbyrå måtte skaffe organist selv/ lønne denne selv.

Bisettelse

Dersom det skal være bisettelse vil kisten etter seremonien bli fraktet til krematoriet i Stavanger. Urnen vil bli satt ned i graven når familien måtte ønske dette (innen seks måneder). Vanligvis er nærmeste familie da tilstede.