Floraen i bibelen

Som vi vet så er bibelen full av lignelser, fortellinger og dikt om blomster. Vi skal i sommer prøve å ta for oss noen av disse, både blomster, korn, urter og grønnsaker og muligens et par ugrassorter også.

Liljekonvallen.

Av Kari Johanne Melhus

Liljekonvallen

Liljekonvaller er veldig viktige åndelig. Blomstene representerer kjærlighet, skjønnhet og lykke. Derfor blir liljekonvallene mye brukt i en bukett til en brud. Bibelen sier at disse blomstene stammer fra Marias tårer da hun gråt etter å ha besøkt graven til sønnen Jesus. Blomstene sprer en nydelig, søt duft som er veldig populær i hagen og som parfyme. Liljekonvallen blomster i mai-juni, men husk at den er giftig og ikke skal spises.

Jakobsstigen/Fjellflokk

Jakob er en bibelsk skikkelse som hadde en drøm om en stige mellom jorden og himmelen. Jakobsstigen. Fjellflokk er en plante som også har tilnavnet Jakobsstigen. Navnet kommer av de finnete bladene med mange par småblader som ligner på trinnene i en stige. 1 Mosebok 28, 12. Da drømte han og så en stige som var stilt opp på jorden, og hvis topp nådde til himmelen, og se, Guds engler steg opp og steg ned på den.

Marigras/Gulmaure/Jomfru Marias sengehalm

Fra Kristen tid har vi legenden om at det var det velluktende, myke og gulblomstrende mauren som Maria brukte i krybben før hun la den nyfødte Jesus barnet oppi. Det gamle folkenavnet Jomfru Marias sengehalm, viser nettopp til den folkelige legenden, og er kjent fra mange steder i Norden.

Gulmaure er en flerårig urt, og er utbredt i nesten hele Europa. I Norge er den vanlig nord til Træna, men vokser spredt videre norover til Sør-Varanger. Denne urten blir nok mest brukt til sykdommer/helseplager.

Marianøkleblom/Primula veris

Marinøkleblom er en av våre mest velkjente villblomster. Den er en av de første som kommer på våren med sine skjønne og gule blomster. Den er naturlig hjemmehørende i Norge, og har nok ulike lokale navn, alt etter hvor i Norge en befinner seg.

Apostelen Peter er han som har nøkkelen til himmelen, og ifølge en søt legende, så kastet han nøklene ned foran Jomfru Maria, slik at hun kunne låse seg inn i himmelen. Og der hvor nøklene landet på jorden, vokste denne flotte blomsten fram. Derav navnet Marianøkleblom.