Åpen kirke i Plassen for tolvte gang

Den første gjesten, den første dagen kirken var åpen i 2013 var en engelsk pilegrimsprest på sykkel. I årenes løp har det vært mange innom i kirken. Nå er den tolvte sommeren i gang og som i alle de tolv årene er det kirkevakt tilstede.

Kirkevert i Plassen kirke sommeren 2024, Ivo Frøhaug. Foto: Marianne Fjelltveit

Ivo Frøhaug (16) er tilbake i kirkevertjobben som han også hadde forrige sommer, så det er han dere møter om dere tar turen til kirken i sommer. Han bor litt lenger sørover, men kommer seg på jobb i egen «bil». Når vi spør om han trives i jobben, sier Ivo at det gjøre han. Han forteller at det er mange biler innom ved kirken, mange skal stelle graver, men mange er også innom kirken. I tillegg til å være kirkevakt, vil han også avlaste kirkegårdsarbeiderne med noen av deres oppgaver.

Ivo kjører til jobb i egen "mopedbil". Foto: Marianne Fjelltveit

Det hele begynte i juni 2013 da menighetsrådet i Søre Trysil vedtok at de ville ha åpen kirke om sommeren. For menighetsrådet var det viktig at de som kom innom kunne tenne lys i lysgloben og at lysene var tent på alteret. Derfor var det behov for kirkevakt og de første fem årene var kirken åpen bare tre dager i fem uker og vaktene var frivillige i menigheten. Noen av de frivillige har vært med fra første året og er i år kirkevakter i helgene.

Fra og med 2018 ble åpningstiden utvidet, og kirken ble holdt åpen alle dager i fem uker fra 13-18. Kirkevaktjobben ble da tilbudte til lokale ungdommer som deres første sommerjobb. Den første sommeren var det Samuel og Erik som delte på jobben hos menighetsrådet i Søre. Senere har Hanne, Maja, Leah, Simon og Ivo vært vakter i kirken. De fleste årene har menighetsrådet dekket lønnen til ungdommene, men i år har vi fått støtte fra «Stimuleringsmidler til sommerjobb for unge 2024» som Kirkerådet deler ut.