Friluftsgudstjenesten i Drevdalen

Ca 30 personer samlet seg til den tradisjonsrike gudstjenesten på gravplassen i Drevdalen søndag 16. juni. Det ble ringt i klokkene på den vakre gravplassen og både regn og mygg holdt seg stort sett unna.

Prest Kristine Aksøy og musiker Bente Kvile Buflod på friluftsgudstjeneste i Drevdalen. Foto: Gro Skaaret

Også denne gang kom det gjester fra Flendalen som hadde hatt en fin tur over fjellet.

I sin preken tok sogneprest Kristine Aksøy utgangspunkt i et nylig besøk på øya Iona vest for Skottland, og hadde brakt med seg stein fra stranda der hun hadde hvilt og spist sin matpakke. Menigheten ble invitert til å ta med seg en stein hver etter gudstjenesten, og bruke den som et symbol på det vi tok med oss fra gudstjenesten.

Bente Kvile Buflod var med som musikant, og hun hadde fokus på både på lokale tekster og melodier. Til preludium spilte hun «Fela» av Arve Lillevold og til postludium «Hymne» av Audun Røberg. Underveis i gudstjenesten ble det sunget salmer med tekst av Einar Skjæraasen, tonesatt bla av Bente Kvile Buflod, i tillegg til salmer med irske og skotske folketoner.

Etter gudstjenesten serverte tradisjonen tro Skåret Sanitetsforening en overdådig kirkekaffe med tradisjonell Trysilkost; stomp, rundstykker og bladkrans.

-Gro Skaaret, kirkevert