AVU 2022-25 gir deg kompetanse til å være arbeidsveileder i Den norske kirke. Utdanningen er omfattende, med stor vekt på praksis i tillegg til litteraturstudier, undervisning og oppgaveskriving.
Her finner du link til kursbeskrivelse på TFs hjemmeside.
Hva lærer du?
AVU gir deltakere erfaring med arbeidsveiledning (både som veileder og veiledet) og strukturert tid til å reflektere over arbeidserfaringer med tanke på økt jobbkvalitet.
I løpet av kurset får deltakerne kompetanse på flere områder:
- Praktiske veiledningsferdigheter til å igangsette, organiserer og gjennomføre arbeidsveiledning
- Dialogisk kompetanse basert på teorier om arbeidsveiledning og historikken til AVU
- Kjennskap til mangfoldet av veiledningstradisjoner
- Sosial kompetanse og åpenhet for den andres perspektiv
- Yrkesetisk kompetanse som veileder
- Endrings- og utviklingskompetanse knyttet til veiledningssituasjoner
Forkunnskaper
Opptakskravet for å gjennomføre emnet som del av master i praktisk teologi er norsk bachelorgrad med fordypning på minst 60 studiepoeng i kristendomsstudier (eller tilsvarende) og minst 2 år med kirkefaglig praksis. Emnet kan videre etter søknad inngå som fordypningsoppgaven i master i praktisk teologi. Ta kontakt for individuell vurdering om du er i tvil om du oppfyller kravene. Det forutsettes at søkere har egen erfaring med arbeidsveiledning før kursstart.
Undervisning og gjennomføring
Veilederutdanningen består i alt av 7 kurssamlinger à 4 dager i løpet av 6 semester (totalt 28 dager). På samlingene gis det veiledning i mindre grupper med innleide erfarne arbeidsveiledere. Forøvrig legges det vekt på varierte undervisningsformer; øvelser, muntlige fremlegg, forelesninger, seminar og gruppearbeid. Det er mulig vi vil holde digitale samlinger mellom noen av samlingene. I de to siste semestre av utdanningen vektlegges arbeid med egen selvstendig oppgave. Kurset vil benytte læringsplattformen Canvas til å samle undervisningsressurser og løpende arbeid og innleveringer underveis.
Alle kurssamlingene finner normalt sted på Gran på Hadeland.
Programmet starter normalt ved lunsjtid ca. kl. 12:00 første kursdag og avsluttes senest kl. 15:30 siste kursdag.
Obligatoriske aktiviteter, arbeidskrav
Det er obligatorisk frammøte på kurssamlingene. Det aksepteres inntil 20% fravær. Deltakerne samler i Canvas dokumentasjon knyttet til selvstendig arbeid, øvelser og undervisning ogandre refleksjoner som kreves underveis. Studentene vil lede en arbeidsveiledergruppe mellom samlingene og selv motta veiledning på veiledningen på samlingene. Arbeidsveiledergruppene organiseres normalt av bispedømmeadministrasjonen og skal være i drift til andre samling. Det forventes at deltagerne har hatt ansvar for ca. 60 timer med arbeidsveiledning i løpet av kurset. I tillegg skal følgende underveisarbeid leveres i Canvas
Vurdering
Emnet vurderes til bestått/ikke bestått på bakgrunn av en mappe med innleverte arbeidskrav og sluttoppgaven. Mappen som leveres til vurdering skal inneholde:
- refleksjon over egen læring ved slutten av kurset (500-900 ord)
- kommentert litteraturliste (1300 sider felles litteratur og 700 sider selvvalgt)
- notater til respons på annen deltakers oppgave (500-900 ord)
- rapport og egenevaluering fra gjennomført veiledningspraksis (900-1200 ord)
- sluttoppgave (9000 ord +/- 10%)
Økonomi
Kurset tilrettelegges med undervisning lagt på konferansested på Gran hvor søsterkirkene benyttes til liturgisk program under kurssamlingene. Utgifter til opphold og tilrettelegging av kurset er beregnet til ca 100 000 kr pr deltager i løpet av kurset og vil faktureres i like deler over 4 budsjettår (2022, 23, 24, 25).
Reisekostnader til kurssted og øvrige kostnader til bøker og semesteravgift (i siste semester av studiet) må dekkes av deltager, som eventuelt søker om støtte for dette hos arbeidsgiver.
Søknad
Ta kontakt med bispekontoret der du jobber for mer informasjon om søknadsprosedyre og godkjenning for opptak til AVU.
Fyll ut og send inn nettskjema (det ligger her, på TFs hjemmeside) senest 1. mai 2022. Du kan oppdatere eller trekke din søknad innen fristen. Det er begrenset antall plasser på kurset og interesserte oppfordres til å søke tidlig om plass.
Merk at for å søke om plass på AVU må du som kirkelig ansatt ha tilsagn fra egen arbeidsgiver. Du redegjør for dette i punkt i søknaden og kan derfor uansett fylle inn søknaden med forbehold om tilsagn hos arbeidsgiver.
- Bispedømmerådsansatte prester må søke biskop/prost innen 15 mars 2022 ihht til rutiner beskrevet hos Bispemøtet eller egne rutiner i det enkelte bispedømme.
- Fellesrådsansatte må søke arbeidsgiver fortløpende og deretter kontakte Bispedømmets ABV ansvarlig for kostnadsfordeling og koordinering av praksisgrupper under studiet. Søker bør også kontakte KA for stipendmidler.
- Øvrige søkere informerer om egen situasjon
Her finner du link til kursbeskrivelse på TFs hjemmeside.