Det livssynsåpne samfunnet endrer rammevilkårene for spesialprestetjenesten. I hvilken retning beveger rolleforståelsen seg? Hvordan kan teologien være en ressurs for prestetjeneste og institusjoner? Hva er forholdet mellom konfesjon og profesjon, eller mellom prestetjeneste og livssyns- og omsorgstjeneste?
Emneside: https://www.tf.uio.no/studier/evu/kurs/2023/teol4538v-spesialprestkurs/index.html
Søknad til studiested: https://nettskjema.no/a/355350
Beskrivelse
Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo (TF), MF Vitenskapelig Høyskole og VID Vitenskapelige Høgskole tilbyr videreutdanning for prester i helsesektoren, kriminalomsorgen og Forsvaret, studentprester, politiprester og andre, knyttet til det å være spesialprest i et livssynsåpent samfunn. Målet er å styrke spesialprestenes kompetanse og profesjonsforståelse i følge med tros- og livssynsloven fra 2020 og oppbygging av tverreligiøse utdanninger innen «Chaplaincy». Kurset vil gi faglig fordypning i samfunnsmessige utviklingstrekk og fagspesialiserte kompetansebehov, og bidra til kompetanseutvikling tilpasset den enkeltes yrkesutøvelse. Kompetanseutviklingen skjer gjennom en erfaringsbasert metodikk, og i variasjon mellom plenumsarbeid, fagspesifikt gruppearbeid og individuelt arbeid. Vi håper også på samarbeid med kurset «Å være religiøs leder i det norske samfunnet» ved TF, og oppfordrer til kort hospitering på annen institusjon. Gjennom kurset vil deltakerne få kjennskap til forskningsfronten og aktuell fagutvikling, og samtidig få mulighet til å forme egen profesjonsutvikling.
Gjennomgripende tema:
a) Teologien som ressurs i offentlige institusjoner; profesjonsetikk, rolleforståelse, forholdet mellom konfesjon, ordinasjon og profesjon, tjenestens mandat og ulike kilder til legitimitet og autoritet, og forholdet mellom prestetjeneste, «chaplaincy» og livssynstjeneste.
Faglige perspektiver: systematisk teologi, profesjonsetikk og praktisk teologi.
b) Etikk og menneskesyn; prestens forhold til mennesker i midlertidige livssituasjoner, og problemstillinger knyttet til begrepsparene sykdom/helse, frihet/tvang, krise/utvikling og makt/avmakt.
Faglige perspektiver: etikk og filosofi.
c) Kulturforståelse; vekt på sjelesorg i det mangfoldige samfunnet, religionsdialog, multireligiøsitet og islam, sekularisering av kollektive forestillinger, autoritetskritikk og skepsis til religion.
Faglige perspektiver: sekulariseringsteori, samfunnsteologi, sjelesorg, antropologi og kulturanalyse.
d) Det livssynsåpne samfunn; bevegelser i tros- og livssynsfeltet, tros- og livssynspolitikk, behovs- og rettighetskonflikter, utfordringer og muligheter knyttet til det å representere en majoritetsreligion, menneskerettigheter, lover, forskrifter og nasjonale planer, «chaplaincy» og prestetjeneste som livssynstjeneste. Faglige ressurser: jus, religionspolitikk og religionssosiologi.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har avansert kunnskap om rammebetingelsene for prestetjeneste på ulike offentlige institusjoner og i et pluralistisk samfunn
- har inngående kunnskap om relevante spørsmål innen etikk og menneskesyn, religiøst mangfold og det livssynsåpne samfunn
- har teoretisk og praktisk kunnskap om teologi som ressurs på offentlige institusjoner
- kan analysere faglige problemstillinger som har å gjøre med kombinasjonen av ordinert kirkelig tjeneste og profesjonsutøvelse i offentlige spesialiserte sektorer
Ferdigheter
Kandidaten
‒ kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer om spesialisert prestetjeneste
‒ kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor kursets tematikk og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
‒ kan bruke relevante metoder for utvikling av egen profesjonalitet og rolleforståelse på en selvstendig måte
‒ kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset faglig utviklingsprosjekt om spesialisert prestetjeneste under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Kandidaten
‒ kan analysere faglige og profesjonsetiske problemstillinger tilknyttet spesialisert prestetjeneste for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
‒ kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innen eget og andre spesialpresters felt
‒ kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformene innen denne formen for teologisk faglighet
‒ kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor spesialisert prestetjeneste med spesialister og til allmennheten
‒ kan bidra til pastoral nytenking og i profesjonelle innovasjonsprosesser i offentlige institusjoner og i et pluralistisk samfunn
Gjennomføring
Emnet gjennomføres fra januar 2024 til desember 2024.
• Første samling holdes (3 d.) på TF i uke 5: 29. - 31. jan. 2024
• Andre samling (3 d.) holdes på hotell i østlandsområdet i uke 17: 23. - 25. apr. 2024
• Tredje samling (2-3 d.) holdes på TF i uke 37: 9. - 10/11 sep. 2024
Det vil være undervisere fra alle de tre lærestedene på kurset. Det teologiske fakultet har administrativt ansvar for gjennomføring av kurset.
Arbeidskrav og vurdering
Emnet gir 20 studiepoeng og vil kunne inngå som del av Erfaringsbasert master i praktisk teologi og Spesialutdanning for prester i helsesektoren.
Deltakerne fordyper seg i ett av de fire temafeltene (se a-d over) og skriver oppgave innenfor dette feltet til sluttvurdering.
For å få levert avsluttende arbeid til vurdering, må deltakeren få godkjent fremmøte (80 %, se under) og tre obligatoriske arbeidskrav.
Fremmøtekrav
Kursdeltaker må være tilstede på 80 % av kurset.
Arbeidskrav
1) Forberedende refleksjonsnotat á 1300 ord.
Teologi som ressurs i min yrkesutøvelse: Beskriv livssynsmangfoldet i din yrkeskontekst og hvilke teologiske ressurser du har i møte med denne konteksten samt hvor du opplever at de teologiske ressursene eventuelt kommer til kort.
Frist for innlevering i Canvas: 21. januar
2) Problemstilling til faglig essay.
Problemstilling til faglig essay med begrunnelse for valget Det anbefales å legge ved forslag til litteratur, mulige case, disposisjon, prosjektplan o.l. for best mulig utbytte av veiledningen. Veiledning gis på samling. Eksempeltekst legges ut i Canvas.
Frist for innlevering i Canvas: 17. april
3) Essayutkast.
Essayutkast før siste samling. Utkastet skal være så ferdig som mulig, veiledning gis på siste fellessamling.
Frist for innlevering i Canvas: 28. august
Innlevering i Canvas
Canvas-rommet for kurset heter "11-TEOL4538V 22V-22H". Studenter logger seg inn i Canvas med brukernavn og passord fra UiO.
Eksamen
Avsluttende vurdering vil være å skrive en oppgave (et faglig essay) på 4-5000 ord. Oppgaven leveres etter nærmere angitt dato i midten/slutten av november i eksamenssystemet Inspera og vurderes til bestått / ikke bestått.
Opptakskrav
Fullført bachelor eller tilsvarende utdanning som er relevant for emnet, samt to års relevant yrkeserfaring.
Økonomi og påmelding
Søknadsfrist til studiested: 1. november 2023.
Vennligst fyll ut og send inn nettskjema på https://nettskjema.no/a/355350 senest 1. november 2023. Du kan oppdatere eller trekke din søknad innen fristen. Det er begrenset antall plasser på kurset og interesserte oppfordres til å søke tidlig om plass. Kurset kan bli avlyst ved lav påmelding.
Bispedømmerådsansatte prester må søke biskop/prost innen 15 september 2023 ihht til rutiner beskrevet hos Bispemøtet eller egne rutiner i det enkelte bispedømme. Med hensyn til antall dager med permisjon man skal søke om viser vi til Bispemøtets vilkår for gjennomføring av EVU. Manmå samtidig søke på TF med forbehold om støtte fra REU.
Det er ingen kursavgift for undervisningen på kurset. Derimot forskutterer vi alle utgifter forbundet med å tilby emnet tilrettelagt med kost og losji på andre samlingen og tilstedeværelse av fagpersoner fra samarbeidende institusjoner. Disse utgiftene beregnes til kr 15.000. Dette inkluderer fullpensjon på samling 2 og lunsj på øvrige samlinger. Reise til samlingene, overnatting i Oslo på første og siste samling, semesteravgift og litteratur dekkes av deltager etter avtale med arbeidsgiver.
Fagpersoner
Kurset gjennomføres av en arbeidsgruppe bestående av:
• Knut Ruyter (TF)
• Sturla Stålsett (MF)
• TBA - kommer (VID)
• Brynjulv Norheim (TF)
I tillegg bidrar andre ansatte fra TF, MF og VID samt eksterne undervisere i gjennomføringen. I utarbeidelsen av emnet har arbeidsgruppa fått innspill fra Presteforeningen samt fra spesialprester i helsesektoren, universitets- og høgskolesektoren og kriminalomsorgen.
For administrative spørsmål kontakt:
Seniorrådgiver Brynjulv Norheim
Telefon: 45021976
E-post: brynjulv.norheim@teologi.uio.no