Mandat for nasjonalt fagråd for ABV

Fastsatt av Bispemøtet 15.10.2014 og KA 10.12.2014. Endret etter vedtak i BM og KA i 2016. Revidert høsten 2018.

1. Formål 
Nasjonalt fagråd for arbeidsveiledning er opprettet av Bispemøtet og KA for å bistå i arbeidet med å videreføre og utvikle tilbudet om arbeidsveiledning i Den norske kirke. 

2. Fagrådets oppgaver 
Fagrådet skal: 

a) gjennom årlig rapportering fra bispedømmene, og gjennomføring av landskonferanse for ABV annet hvert år, holde seg oppdatert på hvordan ABV fungerer i Den norske kirke,

b) ivareta behov for nasjonal koordinering gjennom fastsatte nasjonale retningslinjer for ABV, 

c) bistå oppdragsgivere i arbeidet med å rekruttere kompetente veiledere, 

d) initiere og følge opp arbeidsveiledningsutdanninger, 

e) ekvivalere veiledere som har fulgt annet opplegg en ordinær arbeidsveilederutdanning, 

f) føre register over godkjente veiledere og veiledere i tjeneste, 

g) holde seg faglig oppdatert, blant annet ved å delta på nasjonale og nordiske nettverk for arbeidsveiledning, 

h) foreslå eller uttale seg om forslag til endringer i nasjonale retningslinjer for arbeidsveiledning i Den norske kirke. 

Utvalget leverer årlig statusrapport til fastsatt frist til oppdragsgiverne. 

3. Sammensetning og oppnevning 
Fagrådet består av syv (åtte) medlemmer, og skal romme en bred kompetanse i veiledning og god kjennskap til arbeidet med arbeidsveiledning i kirken. 

Bispemøtet oppnevner, etter samråd med profesjonsforeningene: 

  • én biskop som fungerer som leder av fagrådet 
  • én ansatt ved et bispedømmekontor med ansvar for å følge opp ABV 
  • én prest med veilederutdanning i aktiv veiledningstjeneste 
  • én person med særlig kompetanse innenfor ABV-feltet 

KA oppnevner, i samråd med profesjonsforeningene: 

  • én ansatt i KA som fungerer som nestleder av fagrådet 
  • én kirkeverge 
  • én til to fellesrådsansatt(e) med veilederutdanning i aktiv veiledningstjeneste 

Oppnevningsperioden er på fire år. Det er et ønske at det tilstrebes god balanse mellom kjønnene i fagrådet. 

4. Fagrådets arbeidsform 
Fagrådet møtes normalt to ganger årlig og arbeider innenfor budsjettrammer og føringer som gis fra oppdragsgiverne.

Sekretær for fagrådet konsulterer med leder og nestleder mellom møtene. 

Sekretariatsfunksjonen avklares i samråd mellom oppdragsgiverne. 

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum
0106 Oslo

E-post: bispemotet@kirken.no
Tlf: 23 08 12 00

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Emil Tan Engeset

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"