– Diakoniens ansikt er det samme i hele verden

– Diakoniens ansikt og tiltak er like, uansett hvor i verden en befinner seg, sier diakon Tonje Vilberg Bjerkreim i Ålgård menighet. De er en av 17 menigheter i bispedømmet som har registrert seg i solidaritetsaksjonen "Sammen som kirke i hele verden".

Hver fredag deler diakon Tonje Vilberg Bjerkreim, Tone Ljosland Urstad og Margun Lima Skårland ut mat ved Ålgård kirke. Matutdeling skjer også i Ecuador, der menighetens samarbeidspartner Misjonsalliansen driver arbeid.

– Den store verdensvide kirken har en viktig rolle i samfunnet. I krisesituasjonen som nå har vært over hele verden er diakonien særdeles viktig, den er kirkens utstrakte arm, sier diakon Tonje Vilberg Bjerkreim i Ålborg menighet.

– Kirken setter store og betydningsfulle fotspor i enkeltmenneskers liv. I koronatiden har direkte nødhjelp vært en sentral dimensjon i diakonien over hele verden. Et eksempel er utdelingen av mat som skjer på Ålgård hver fredag. Det samme skjer i Ecuador.

Muligheter og ansvar
Hver uke lager hun middag og dessert på Kafé Stoppen i Ålgård kirke sammen med fire frivillige. Mennesker med utfordringer knyttet til rus er får et godt måltid og en god prat inne i kafeen, men i korona-tiden er dette diakonale tilbudet endret til utendørs matutlevering, forteller diakonen.
Hun mener vi må se mulighetene og ansvaret vi har som kirke, og ikke så fort bli opptatt av egne begrensninger.

Misjonsrådgiver Bjarte Øen er enig, og glad for at solidaritetsaksjonen "Sammen som kirke i hele verden" gir menigheter sjansen til å ta dette ansvaret akkurat nå.

– Det er kjekt at 17 menigheter fra Stavanger bispedømme har sluttet opp om aksjonen. Det har stor betydning for våre samarbeidspartnere i SMM og søsterkirker rundt om i verden. Forhåpentligvis vil også flere menigheter slutte seg til aksjonen, sier Øen, som synes det har vært et flott engasjement rundt aksjonen.

Litt om aksjonen:

• Bli med! Det er mange ulike tiltak en kan gjøres for å være med i aksjonen. Eksempelvis en kollekt på gudstjeneste, et misjonsløp, innsamling på facebook, sommerkonsert, basar etc. Vedlagt følger noen tips og forslag (som tidligere sendt).
  • Registrering: Det er fint om alle menigheter som ønsker å ta del i aksjonen, registrere seg. Det gjør en ved å følge denne linken. I tilfeller hvor flere menigheter går sammen om tiltak, ber vi alle menighetene om å registrere seg, og notere kort i kommentarfeltet hvem en samarbeider med. Ta gjerne kontakt med undertegnede dersom du trenger assistanse.
  • Tidsperiode: Aksjonen har en definert tidsperiode fra pinse til St.Hans. Samtidig er det viktig å understreke at det er fullt mulig å organisere aktivitet/tiltak utover sommeren/tidlig høst for de menigheter som ser dette som mer hensiktsmessig. Vennligst legg inn kort informasjon i kommentarfeltet ved registrering om dette er aktuelt.
  • Informasjon om aksjonen: Vi legger ut informasjon fra aksjonen på vår hjemmeside. Anbefaler å følge aktivt med, da det jevnlig kommer ny informasjon. Det er også informasjon om aksjonen på vår facebook side.

– Vi håper flest mulig menigheter vil delta på aksjonen. På denne måten kan vi både hjelpe våre brødre og søstre som i dag lever under meget utfordrende levevilkår, samtidig som vi kan vise med konkrete handlinger hvor viktig vårt store fellesskap er. Om alle menighetene i Stavanger gjør litt, blir dette til sammen et løft for kirker i hele verden, sier Bjarte Øen.