- Vi kunne lagd revy

De kan se tilbake på mange høydepunkt, domprost Leif Jørn Hvidsten, og prost i Solør, Vinger og Odal, Øystein Halling. Nå blir de to pensjonister, etter et langt yrkesliv i tjeneste for folkekirka

Prost Øystein Halling i Solør, Vinger og Odal til venstre. Foto: Geir Manshaus. Domprost Leif Jørn Hvisten til høyre. Foto: Kirken. Fotomontasje: Jorun Vang

Den ene vil eldes med sjarme, den andre fleiper med at det er nå han skal begynne å hugge ved.

Både Øystein Halling og Leif Jørn Hvidsten kan se tilbake på en lang yrkeskarriere i kirkens tjeneste. Begge har de et avslappet forhold til å vende bladet mot et nytt kapittel i livet:

Hvidsten: - I og med at jeg har klort meg fast til jeg gå, så er ganske mange i familien, slekt og venner allerede blitt pensjonister. Og de lever da svært godt!

Halling vil gjerne bidra videre som vikar ved behov: - Men det blir kjempefint at jeg ikke lenger alltid må være tilgjengelig, og at jeg kan velge de oppdrag som jeg synes jeg er i stand til å ta.

Avskjedsgudstjenestene for de to, blir søndag 21. juni.

Vinger kirke kl. 11.00 for Øystein Halling, og

Hamar domkirke kl. 18.00 for domprost Leif Jørn Hvidsten

Gode tjenere for folkekirka

Biskop Solveig Fiske har mye godt å si om de to som nå skal slutte. Hun trekker særlig fram de viktige bidragene til to har gjort, for folkekirka i Hamar, og bispedømmets visjon om Hellige rom for alminnelige liv.

Hun viser til bibelens for å beskrive arbeidet:

I boken etter Johannes, i kapittel 15. vers 16, står det:

Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere, og satt dere til å gå ut og bære frukt, frukt som varer.

Nettopp det har de to gjort på hver sin måte, mener hun.

- Øystein Halling har gjort mye for at folk skal kunne kjenne seg heime i kirka, sier biskopen. Hun viser til Hallings mange møter med folk. Han har reist rundt i prostiet, og vært tydelig tilstede på arenaer der folk er, på fotballkamp, på kafe og i byen, sier biskop Solveig Fiske.

Domprost Hvidsten, har vært biskopens stedfortreder og tette samarbeidspartner. Biskopen trekker fram hans evne til å gjøre folkekirka relevant gjennom sin gode penn, og prekener som bidrar til å styrke bånda mellom kirka og folks liv.

Leif Jørn Hvidsten setter stor pris på at det nettopp er arbeidet for folkekirka som trekkes fram av biskopen. Han sier at gjennom hans tid i Hamar bispedømme, har «folkekirke» gått fra å ha vært nesten et skjellsord, til å bli noe «alle» er for.

- En behøver ikke oppsøke det merkelige eller «overnaturlige» eller uforståelige for å se Gud, sier Hvidsten, og fortsetter: - Jeg siterer gjerne Brett Borgen. Hun skriver: «Å tro på undrene faller meg uendelig lett – sitter jeg ikke her kanskje?»

Mange høydepunkt

I sine åtte år som domprost kan han se tilbake på mange gode stunder i fellesskapet med kolleger og stab. – Vi har av og til fleipa med at vi burde lage revy, så mange morsomme og utrolige situasjoner vi kommer opp i i denne bransjen, sier Hvidsten. Situasjonene oppstår gjerne i øyeblikkene der det hellige og det hverdagslige kommer tett på hverandre.

Han trekker ellers fram gudstjenestene og de kirkelige handlingene når han skal beskrive høydepunkter fra sine år som domprost. Han har satt særlig pris på å kunne ansette nye prester, og kunne få med seg et Kirkemøte og noen representasjonsoppgaver som fungerende biskop.

Øystein Halling har 20 års fartstid som prost, først i Nord-Østerdal, og til slutt i Solør, Vinger og Odal. Han trekker fram de mange menneskemøtene som høydepunkter i hverdagene.

– Det er både givende og inspirerende, å møte mennesker til hverdager og fest, i en mangfoldig prestetjeneste, sier han. Halling setter også stor pris på at han har fått være med på å bygge ny kirke i Våler fra grunnsteinen ble lagt ned til kirka ble vigsla i 2015. Han forteller også at prosterollen har utviklet seg mye på 20 år. Fra å være sokneprest og prost, har prosten fått en klarere lederrolle, både personalmessig og strategisk. Det har Halling trivdes godt med.

Et nytt kapittel

– Jeg har bestemt meg for å møte pensjonisttilværelsen med en positiv innstilling, sier Halling, uten at han har tenkt å slutte av den grunn. Så lenge helsa holder, vil han gjerne fortsette som prest ei stund til.

Hvidsten tror han kommer til å bytte ut prekestolen med øks:

- Etter å ha vært prest på Hedmarken og begravd ganske mange gamle menn har jeg skjønt at det er det vi gjør de siste årene: høgger ved!

Avskjedsgudstjenestene vil holdes i tråd med gjeldende smittevernhensyn. Se arrangementene på facebook (lenke under) for oppdatert informasjon.