Christofer Solbakken blir prost i Hadeland og Land

- I starten vil jeg se og høre, orientere meg og bli kjent, og etablere gode relasjoner, sier nyprosten.

Privat foto

Christofer Solbakken (50) har takket ja til stillingen som prost i Hadeland og Land. – Dette gleder jeg meg til, sier Christofer Solbakken.

Solbakken har lang erfaring fra kirkelig virksomhet. Han ble ordinert til prest i desember 1996. Allerede dagen etter ordinasjonen gikk ferden rett til New York og stillingen som sjømannsprest. Det ble en reise rett inn i en ny virkelighet, med travelheten og alle de aktiviteter som skjer i sjømannskirka like innunder jul. Etter et par år som sjømannsprest, har Solbakken blant annet hatt stilling som kapellan både i Tonsen og i Nittedal og Hakadal, og har også vært garnisonsprest i Feltprestkorpset.

Mange innenfor kirka vil kjenne Solbakken fra stillingene som kirkefagsjef i Borg og teologisk rådgiver i Oslo. Siden 2007 har han vært generalsekretær for Bispemøtet. Erfaringen fra prestetjenesten og ulike kirkelige administrative stillinger gir et godt grunnlag for tjenesten som prost. Han tar nå en master i styring og ledelse ved Oslo Met storbyuniversitet. - Prostetjenesten er en nøkkelrolle i lokalkirka, og prosten har mange spennende oppgaver. Dette ser jeg frem til å gå inn i, sier Solbakken.

Solbakken har opp gjennom årene vært en del på Gran i jobbsammenheng, og kjenner Granavolden og Søsterkirkene godt. – Hadeland er en flott del av landet. Et vakkert landskap og mange fine kirker, sier han. - Jeg gleder meg til å bli kjent med menighetslivet og lokalsamfunnet i Hadeland og Land. Nyprosten er forresten glad i å gå på ski, og har ofte besøkt skiløypene på Lygna, der snøen kommer tidlig og ligger lenge.

Når Solbakken skal tiltre som prost i Hadeland og Land er ikke riktig avklart enda. – Men når jeg begynner i jobben vil jeg først bruke tid på å bli godt kjent med menneskene og omgivelsene, sier han. – Jeg gleder meg til å lære de ansatte å kjenne; prester og andre kirkelig ansatte. Bli kjent med menighetsråd og fellesråd, besøke kirkebyggene, bli kjent med kirkens samarbeidspartnere i lokalsamfunnet, og med kulturlivet – i det hele tatt lære om Hadeland og Land med folkeliv og kirkeliv. I starten vil jeg legge vekt på å se og høre, orientere meg, bli kjent, og etablere gode relasjoner, sier Christofer Solbakken.

Vi ønsker Christofer Solbakken varmt velkommen til Hamar bispedømme!

Flere nye proster siste året
I løpet av året har det vært utskifting i 4 prostestillinger i bispedømmet; i Sør-Gudbrandsdal, i Solør, Vinger og Odal, i Hamar domprosti og nå i Hadeland og Land:

Solbakken tar over prostestillingen i Hadeland og Land etter Kirsten Almås, som i høst har tiltrådt som domprost i Hamar.

Trine Færevåg blir ny prost i Solør, Vinger og Odal og tiltrer i oktober.

Tor Even Fougner, ny prost i Sør-Gudbrandsdal, tiltrådte 1. mai.

--------------------------

Det var i sitt møte 8. september 2020 at Hamar bispedømmeråd vedtok å tilby Christofer Solbakken (50) stillingen som prost i Hadeland og Land.