Seminar om mannsrollen i minoritetsgrupper

Er muslimske menn likestilte i Norge? Eller blir de møtt med stereotypier i møte med offentlige instanser?

Gruppesamtale på seminaret om mannsrollen for norske minoriteter. Foto: Olav D. Svanholm

Nidaros bispedømme har vært delaktig i religiøs dialoggruppe med muslimer i Trondheim i 20 år. Samtalene har mye dreid seg om spesifikt religiøse temaer, om våre trosstandpunkter, om hva vi er enige om og hva vi er uenige om.

Men mye av samtalene handler også om kultur, tradisjon og verdier generelt. Blant annet har kjønnsroller vært tema, og i det siste spesielt mannsrollen. Vi ville undersøke nærmere en påstand som ble reist, om at den flerkulturelle mann ofte blir diskriminert i møte med det offentlige Norge.

Professor Torkel Brekke ved Oslo Met har skrevet om lignende tema. Han refererer blant annet til begrepet femonasjonalisme, som betegner en tendens i Vest-Europa til at muslimske menn oppfattes som en trussel, mens muslimske kvinner sees som ofre som må reddes.
Hva skjer bevisst eller ubevisst hos saksbehandleren i barnevernet eller politet når den mørkhudede mannen står foran hen og (med temperament) framlegger sin sak og sine krav?

Dette problemet ble luftet overfor flere instanser, med interesse. Så dermed inviterte dialoggruppen, sammen med Trondheim kommunes dialogsenter, til et seminar 3. mai på Mangfoldshuset.

Foredragsholder var Torkel Brekke. I tillegg presenterte Ester Røen fra KIA en case om emnet. Og det var samtaler i grupper.

De ca 50 deltakerne kom fra INN, omsorgsenheten i kommunen, barnevern, politi bl.a. Det var mye gjenkjennelse på dette forholdet. Her er det blindsoner som det trengs bevisstgjøring på.