Oppfordrer til gjestebud i alle menigheter

Gjestfrihet, åpenhet og måltidsfellesskap skaper verdifulle møter. Gjestebud er en genial måte å føre mennesker sammen på! Nå lages et konsept som man håper blir jubileets fotavtrykk også etter 2025.

Fra gjestebudet i St. Petri kirke. Foto: Andreas Borge Håmsø / Stavanger kirkelige fellesråd

«Sammen» er overskriften for kirkens jubileumsfeiring i 2025, og Sammen-temaet skal være en rød tråd gjennom alle prosjektene i jubileet. Sammen skal vi bygge fellesskap og identitet. Vi trenger hverandre både som enkeltmenneske og som samfunn, og vi trenger alle å bli møtt som medmennesker.

Tidlig i arbeidet med hvordan overskriften «Sammen» kunne konkretiseres, dukket ideen om å invitere til gjestebud opp. Et gjestebud innebærer en personlig invitasjon, at noen er vertskap og arrangør, og at gjestene kommer fra ulike sammenhenger.

Gjestebud 2
I januar ble det invitert til et test-gjestebud i St. Petri kirke. Det gav mersmak!

Inspirasjonen ble blant annet hentet fra et prosjekt Asfalt hadde før jul 2022 i forbindelse med salg av Asfalts gavebok. Her ble det vektlagt å invitere en bredt sammensatt gruppe til et måltid og samtale rundt et bord. Erfaringer fra dette ble tatt inn i det videre arbeidet med utarbeiding av kirkens gjestebud i forbindelse med jubileet.

Gjestebud i alle menigheter

I 2024/2025 vil alle menigheter utfordres til å markere 900-årsjubileet med å arranger egne gjestebud i sitt nærmiljø. Et gjestebud innebærer i denne sammenheng at den lokale menigheten inviterer til et måltid i samarbeid med aktører, som fotballklubben, frivillighetssentralen, skolen, kulturskolen eller andre i nærmiljøet. Målet er å utvide vårt kjennskap til lokalmiljøet og senke terskelen for å snakke med kjente og ukjente i nabolaget.

Gjestebud 1
Gode samtaler, god mat og mangfoldig gjesteliste.

Vi setter søkelys på hvordan vi sammen kan skape gode oppvekstmiljø og lokalsamfunn og bidra til samhandling på tvers i nærmiljøet. Og nettopp samarbeidet med noen utenfor seg selv er viktig. For når kirken er «Sammen» med andre organisasjoner og lag, skjer det mye positivt. Det er mye som forener alle som jobber for felleskap, nærmiljø og oppvekst! Å invitere til gjestebud kan føre til varige relasjoner mellom mennesker, men også mellom organisasjoner. Det å spise et måltid sammen er en god måte og bringe mennesker sammen på som kanskje ellers ikke møtes. Det kan oppstå mye fint når mennesker møtes til et måltid på tvers av livssyn, aktivitet og livssituasjon.

Gjestebud 4
Test-gjestebudet inspirerte til gjentakelse!

Test-gjestebud

For å prøve ut ideen og få erfaringer, ble det arrangert et første gjestebud 30. januar i St. Petri kirke. Menyen bestod av nydelig suppe med kake til dessert. Flere som deltok på dette gjestebudet ble inspirert til å invitere til eget gjestebud! Denne gode opplevelsen gjorde at vi fortsetter arbeidet med å jobbe videre med å spre gjestebud-tanken, med mål om at det vil arrangere gjestebud rundt om i hele Rogaland gjennom jubileumsåret, og at det også blir jubileets fotavtrykk når 2025 er over. Ønsket er at gjestebud skal bli en bevegelse som sprer seg utover, og som engasjerer stadig flere og bredere.

Gjestebud 5

Det vil bli utviklet en «oppskrift» for hvordan en går frem for å arrangere gjestebud. Den inneholder blant annet innspill til hvordan en kan sette sammen gjestelisten, hvordan en inviterer til gjestebudet, oppskrift på mat og tema til samtale. Ressursen blir lagt ut på nett.

Biskop Anne Lise Ådnøy har oppfordret alle menigheter til å ha en gudstjeneste i slutten av januar/begynnelsen av februar 2025 med tema gjestfrihet.

Alle trenger vi å bli sett og bli invitert inn i fellesskap, og alle kan vi også være med å invitere inn til fellesskap!