– Ungdom bidrar til et viktig fokus

Det sa biskop Jan Otto Myrseth da han deltok på Ungdommens kirkemøte i fjor. Ukens bispedømmerådsmøte har ungdomsdemokratiet på agandaen.

Ungdomsdemokratiet er viktig i kirken, og nå skal det få økt fokus i Tunsberg. Foto fra Ungdommens kirkemøte: Den norske kirke

12. juni er det igjen møte i Tunsberg bispedømmeråd. Denne gangen vil ungdomsrådet delta på møtet. Etter pandemien har Tunsbergs engasjement i kirkens ungdomsdemokrati vært lavt, og ønsket er å løfte og revitalisere arbeidet.

Ungdomsrådet velges av ungdomstinget som består av unge representanter fra alle menighetene i Tunsberg. Tinget skal møtes årlig og jobbe med spørsmål som unge er opptatt av når det gjelder kirke, samfunn, tro og liv. De er også et rådgivende organ for biskopen og bispedømmerådet i saker som angår ungdom i kirke og samfunn.

To av ungdomsrådets representanter velges videre til Ungdommens kirkemøte hvor det igjen velges representanter til Kirkemøtet, Den norske kirkes øverste demokratiske og representative organ.

– Ungdommens kirkemøte har gjennom mange år bidratt til fokus i viktige saker i kirkens liv og har på en god måte utfordret Kirkemøtet på både holdninger og handlinger, sa biskop Jan Otto Myrseth da han deltok på Ungdommens kirkemøte i fjor.

Les mer om denne og andre saker som skal opp til behandling i innkallingen.