Rom for barn og unges egen sorg

Sorgen rammer både liten og stor. Barn og unge trenger på samme måte som voksne omsorg og forståelse når de mister noen som de er glad i. Kirken bidrar gjerne med støtte og råd i sorgen for alle som ønsker det.

Alle barn og unge er velkommen til kirken med hele seg og sine sorgreaksjoner. Foto: Malin Longva/Den norske kirke.

Alle er velkommen til kirken for sorg, for begravelse og for å dele minner om den avdøde. Det er uavhengig av alder, funksjon, tro og verdier. Mange er særlig usikre på hvordan de skal møte barn og unges reaksjoner og behov i forbindelse med dødsfall.

Kirken og våre ansatte er gjerne tilstede i sorgen – uansett om det dødsfallet ikke enda har inntruffet, om det akkurat har skjedd eller om det er lenge siden. Kontakt gjerne kirken der du bor med spørsmål om en samtale eller hvilke tilbud som finnes for unge i sorg.

Spørsmål og svar

Mange ønsker tips og råd i møte med barn og ungdom i sorg og begravelse. Les noen vanlige spørsmål og svar under.

Klikk på den røde pila ved siden av temaet for å lese mer.

Vanlige spørsmål om barn og sorg

Vanlige spørsmål om ungdom/unge voksne og sorg

Mer om kirkens tilbud i sorgen