Hva skjer i en kirkelig vielse?

Bryllupet består av en rekke faste ledd. På denne siden kan du bli kjent med hvordan en vielse gjennomføres.

Bryllup i kirken er en personlig seremoni, uansett. Foto: Bo Mathisen / Den norske kirke

Hoveddelene i en bryllupsseremoni er inngang, musikk, lesing fra Bibelen, prestens tale, ekteskapsinngåelse og bønn for paret.

Hvor lenge varer et bryllup i kirken?

De fleste vielser varer mellom 30 og 45 minutter. Likevel kan dette variere, avhengig av blant annet antall musikalske innslag, tekstlesinger og prestens tale.

Hva består et bryllup i kirken av?

Liturgi er den faste formen på en vielse, som setter rammene for deres seremoni. Liturgien gir rekkefølgen, tekster og bønner. Det er presten som har ansvaret for å følge denne, men dere kan gjerne være med å velge bibeltekster selv.

Forenklet oversikt over de faste leddene i en vielse

Trykk her for å se programmet i en vanlig vielse

En vielse ser ofte slik ut:

1. Inngang med inngangsmusikk
  2. Velkomstord fra presten
  3. Salmesang
  4. Skriftlesinger/tekstlesning
  5. Salmesang og/eller annet musikkinnslag
  6. Tale fra presten
  7. Ekteskapsløfter
  8. Overrekkelse av ringer
  9. Forbønn (presten ber for ekteparet)
  10. Salmesang
  11. Velsignelse (presten ber om velsignelse for alle)
  12. Utgang med utgangsmusikk

En mulighet er også å gjennomføre en bryllupsmesse, der en feirer nattverd etter at ekteskapsløftene er gitt. Les mer om dette i på de første sidene av vigselsliturgien

Her finner du liturgi for vielse i Den norske kirke

Under finner du liturgiene for bryllupsseremoni i Den norske kirke, liturgien på flere språk og resten av Den norske kirkes liturgier finner du samlet her.

I Den norske kirke finnes det to liturgier, en fra 2003 og en fra 2017. Ønsker du å bla og lese i liturgi for vielse selv, finner du dem her:

I vielse brukes enten liturigien fra 2003 eller 2017. Liturgien fra 2003 kan bare benyttes av ulikekjønnede par (last ned her: bokmål | nynorsk) mens liturgien fra 2017 kan benyttes av alle (last ned her: bokmål | nynorsk).

Egen liturgi for forbønn for borgerlig inngått ekteskap

I en seremoni med forbønn for et par som allerede har inngått ekteskap borgerlig, gjelder det samme: det brukes en av de to liturgiene som finnes. Liturgien fra 2003 kan bare benyttes av ulikekjønnede par (last ned her: bokmål | nynorsk) mens liturgien fra 2017 kan benyttes av alle (last ned her: bokmål | nynorsk).