1. mai – arbeidernes dag

Første mai er en internasjonal demonstrasjonsdag for arbeiderbevegelsen. Dagen er offentlig høytidsdag i Norge, og markeres i mange kirker. Les mer om dagen her.

1. mai har siden 1947 vært offisiell flaggdag i Norge. Det er mange kirker som flagger denne dagen. Foto fra Slagen kirke: Den norske kirke

Når er arbeidernes dag?

Arbeidernes dag er 1. mai hvert år.

Hvordan markeres 1. mai i Den norske kirke?

Mange kirker har gudstjeneste på første mai, og kirken deltar mange steder i landet som bidragsyter under markeringer denne dagen, både i lokal- og storsamfunnet.

Se hva som skjer i kirken der du bor på skjerikirken.no.

Bønn for 1. mai

Den norske kirke har en egen bønn for første mai (Dagens bønn). I denne bønnen er det lagt vekt på sentrale kristne kjerneverdier som forvalteransvar, rettferdighet og nestekjærlighet. Denne blir bedt i mange av gudstjenestene 1. mai:

Rettferdige Gud,
du som ba oss om å forvalte jorden og elske hverandre, vi ber deg:
gi oss vilje til å dele dine gaver mellom oss, og vern oss mot vår egen grådighet
så vi ikke ødelegger ditt skaperverk.
La vårt arbeid bli til velsignelse for oss selv og andre,
så vi sammen kan bygge et samfunn i rettferd og fred,
ved Jesus Kristus, som med deg og Den hellige ånd lever og råder,
én sann Gud, fra evighet og til evighet

Vil du be en bønn 1. mai fra der du er? Tenn et lys eller be en bønn på vår digitale bønnevegg.