75 år med håp om fred

I disse dager markerer Israel at det er 75 år siden staten ble opprettet. Jøder som overlevde Holocaust, eller som hadde flyktet fra forfølgelse, trakassering og diskriminering, fikk endelig et hjemland med rett til selvbestemmelse og sikkerhet.

Einar Tjelle, Internasjonal direktør, Mellomkirkelig råd for Den norske kirke

Samtidig markerer palestinerne Nakba, katastrofen, til minne om de om lag 750 000 palestinere som ble drevet på flukt fra sine hjem i forbindelse med opprettelsen av den nye staten og krigen som fulgte. Mens jøder som ble fordrevet fra arabiske naboland ble gitt borgerrett i Israel, er mange palestinere ennå flyktninger.

75 år etter 1948 er drømmen om fred og demokrati for alle som bor i området fortsatt fjern. FNs delingsplan fra 1947, hvor både jøder og palestinere fikk hver sine områder, har aldri blitt realisert. Israel må anerkjennes som en suveren stat med legitime sikkerhetsbehov, og behandles som et demokrati. Samtidig må også palestinerne få sine grunnleggende menneskerettigheter innfridd, inkludert rettssikkerhet, bevegelsesfrihet og retten til selvbestemmelse.

Vi ber for alle som lider under den vedvarende konflikten. Alle mennesker er skapt med samme menneskeverd og samme rett til å leve i fred, rettferdighet og sikkerhet. Vi ber om fred for alle som bor i regionen og for alle som lider under urett.

Einar Tjelle

Internasjonal direktør

Mellomkirkelig råd for Den norske kirke