Bli med i det samiske kirkedemokratiet!

Vil du være kandidat til Samisk kirkeråd, eller har du forslag på mulige kandidater? Fristen for å nominere kandidater er forlenget til 2. juni. – Jeg vil oppfordre alle til å tenke om de kan være kandidat, sier avtroppende leder.

Avtroppende leder i Samisk kirkeråd, Sara Ellen Anne Eira. Foto: Den norske kirke.

Vil du være kandidat til Samisk kirkeråd, eller har du forslag på mulige kandidater? Eller ønsker du å engasjere deg i samiske saker i Nord- eller Sør-Hålogaland bispedømmeråd?

Fristen for å nominere kandidater til Samisk kirkeråd og bispedømmerådene i Nord- og Sør-Hålogaland er forlenget. Den nye fristen er 2. juni 2023. Alle menigheter kan nominere kandidater, så ta gjerne kontakt med din menighet om du vil stille eller kjenner noen mulige kandidater.

Opptatt av å styrke samiske språk i kirka

– Å bidra til et viktig arbeid i Samisk kirkeråd har gitt meg mye. Jeg vil oppfordre alle til å tenke om de kan være kandidat. Tilliten Kirkemøtet har vist meg betyr mye for meg. Samisk kirkeliv er en viktig del av Den norske kirkes trosuttrykk.

Det sier nåværende leder av Samisk kirkeråd Sara Ellen Anne Eira.

Hun har vært leder siden 2016, og er den fremste representanten for samiske medlemmer i Den norske kirke. Eira gir seg som leder for Samisk kirkeråd etter denne valgperioden.

Hun er opptatt av å styrke de samiske språkenes stilling i kirka, og at språkene synliggjøres og inkluderes i hele landet.

– Som vi vet er ikke bruken av samiske språk kun konsentrert i de samiske kjerneområdene. Mange ønsker å kunne døpe barna sine, gifte seg og markere de andre store ritualene på samisk i hele Sápmi, sier hun.

Samisk valgmøte

I oktober i år er det samisk kirkelig valgmøte i Bodø. Da skal det velges ny leder og rådsmedlemmer til Samisk kirkeråd, og samiske kandidater til Nord- og Sør-Hålogaland bispedømmeråd.

Valgperioden er fire år. Så langt har det ikke kommet inn tilstrekkelig antall forslag fra menighetene, og det er derfor behov for flere kandidater.

Sitter du med et navn på en super kandidat? Send en e-post eller ring noen som jobber i kirken der du bor eller virker, så sender de inn forslaget til Kirkerådet.

Behov for samiske unge

I strategiplanen for samisk kirkeliv presenteres visjonen der det står at samisk kirkeliv skal være livskraftig og likeverdig. For at samisk kirkeliv skal være relevant for dagens unge, så trengs flere unge inn i kirkedemokratiet. De bidrar med et ungt perspektiv på samisk kirkeliv.

Les mer om prosessen på kirken.no/samisk