– Kirken må vise støtte til hele det skeive miljøet

På grunn av politiets og Oslo kommunes råd om sikkerhetssituasjonen, avlyses den planlagte deltakelsen på solidaritetsmarkeringen i dag.

Atle Sommerfeldt er biskop emeritus. Han var biskop i Borg bispedømme frem til 30. november 2021.

Oppdatert: Kirken på pride i Oslo avlyser den planlagte deltakelsen på solidaritetsmarkeringen i dag på grunn av sikkerhetssituasjonen, etter råd fra politiet og Oslo kommune.

---

– Jeg håper mange vil gå sammen med oss under banneret «kirken på pride» fra Oslo domkirke til rådhuset og markeringen der. Alle er hjertelig velkomne, uansett hvilken tilknytning du har til kirken, sier Petter Dille.

Dille er avtroppende kapellan i Ullern menighet i Oslo. Han er prosjektleder for «Kirken på pride» i Oslo og organiserer marsjen fra krysset i Rosenkrantzgate/Rådhusgata til Rådhusplassen klokken 19.00 mandag.

Se mer informasjon på facebook-arrangementet.

Kirken på pride følger oppfordringen fra byrådsleder Raymond Johansen om å ta med banner og delta på solidaritetsmarkeringen på Rådhusplassen.

Går for retten til å være seg selv

– Den norske kirke må markere avstand fra hat og lite sensitiv omtale av det skeive miljøet fra flere hold, også fra kristne organisasjoner, sier biskop emeritus Atle Sommerfeldt.

Han håper flere trossamfunn og kristne organisasjoner deltar i marsjen.

– Det er særlig viktig at kirkene deltar på dagens solidaritetsmarkering, som jo har til formål å uttrykke støtte til den skeive bevegelsen og motstand mot hatet som rammet natt til lørdag, fortsetter han.

Sommerfeldt har vært biskop i Borg bispedømme. Han skal sammen med tidligere preses Helga Haugland Byfuglien og mange andre folkevalgte, frivillige og ansatte i Den norske kirke gå fra Oslo domkirke til Rådhusplassen før solidaritetsmarkeringen mandag.

– For meg handler Pride om å synliggjøre og gi frimodighet til mennesker som er blitt diskriminert og forfulgt, til og med straffeforfulgt. Det er viktig at kirken markerer Pride både for retten til å være den man er og elske den man elsker, sier Sommerfeldt.

Saken fortsetter under bildet.

Kirken på pride-logo

En manns ansvar

Sommerfeldt trekker frem prekenen til Olav Fykse Tveit på sørgegudstjenesten i Oslo domkirke søndag 26. juni.

– Preses forholdt seg til kirkens historie på feltet, understreket tydelig retten til å leve ut kjærlighet og fastslo hvordan kjærlighet er viktig for hvordan vi skal leve som samfunn.

– I prekenen sa han også at gjerningsmannen må bære ansvaret alene. Det er ikke en representativ agering fra muslimer. Derfor var også den fellesreligiøse markeringen utenfor London pub viktig, mener Sommerfeldt.

Du kan se hele prekenen på NRK TV her.

Prekenen er også tilgjengelig i tekst her.