Regjeringen lover strømstøtte til kirkene

Barne- og familieminister Kjersti Toppe lover 30 millioner kroner i midlertidig strømstøtte til kirkene. – Det er viktig at regjeringen bidrar, sier kirkerådslederen.

Kristin Gunleiksrud Raaum er kirkerådsleder i Den norske kirke. Foto: Kolonihaven

Fredag ble et nytt forslag om en midlertidig strømstøtte til kirkene lagt frem av regjeringen. Målet er å bidra til at færre kirker reduserer aktiviteten i advents- og julehøytiden, slik at folk kan få en fin høytid.

– Økte strømpriser og inflasjon er en stor utfordring for mange denne vinteren. Kirken kan være en del av løsningen og kan tilby fellesskap og aktiviteter for familier, barn, unge og eldre i ulike livssituasjoner, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.

– Regjeringen er opptatt av å legge til rette for å holde kirker og kirkerom åpne og tilgjengelige, særlig i advents- og julehøytiden. Derfor foreslår vi nå en midlertidig strømstøtteordning, slik at kirker kan holde åpen som vanlig i en høytid som betyr mye for mange mennesker, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) i pressemeldingen fra regjeringen.

Håper det bidrar til å holde kirkene åpne

Ordningen kommer i tillegg til det lovfestede finansieringsansvaret kommunene har for drift av de lokale kirkene.

– Vi er glade for at regjeringen lover strømstøtte til kirkene. Det er viktig at regjeringen foreslår dette, og jeg håper det bidrar til å holde kirkene åpne, sier kirkerådslederen.

Gjelder der strømprisen er høyest

Ordningen gjelder for områdene med høyest størmpriser, altså sør for Dovre og Sognefjorden. Totalt er det 1034 kirker i disse områdene, opplyser barne- og familiedepartementet i pressemeldingen. Ordningen blir søknadsbasert, og det er fellesrådene som må søke departementet om støtte.

Tilskuddsmidlene blir fordelt ut i fra antall sokn i fellesrådet. Nivået for støtte per sokn vil være lik for alle, og midlene skal utbetales i løpet av 2022.