HEL-konferansen 2023

På HEL-konferansen i januar 2023 utfordres vi på hva kirken er og kan være i vår tid. Du vil få praktisk hjelp til å utvikle inkluderingsarbeidet i menighetene, og se betydningen av at alle får kjenne tilhørighet. HEL-konferansen er et sted for godt fellesskap og læring.

HEL-konferansen er et godt sted for fellesskap og læring! Foto: Bo Mathisen / Den norske kirke

Velkommen til HEL 2023 – fra 17.19. januar i Lund kirke i Kristiansand! Dette er den sjette nasjonale HEL-konferansen.

HEL er en fellesbetegnelse for inkluderingsarbeid i kirken og en visjon om en kirke som tar alle menneskers gaver og utrustning i bruk og på alvor.

Et godt sted for fellesskap og læring

Vi ønsker en kirke der vi alle hører til uansett funksjonsnivå og ressurser. Alle har noe å bidra med inn i kirkens fellesskap. Kirken blir ikke HEL før alle blir regnet med og har funnet sin plass.

På HEL-konferansen utfordres vi på hva kirken er og kan være i vår tid. Du vil få praktisk hjelp til å utvikle inkluderingsarbeidet i menighetene, og se betydningen av at alle får kjenne tilhørighet. HEL-konferansen er et sted for godt fellesskap og læring.

I januar 2023 arrangeres HEL-konferansen i Kristiansand. Konferansen vil blant annet stille spørsmål om kirken og samfunnet har de lover og regler som skal til for å skape inkludering som ønsket. I tillegg vil konferansen være med på å vise vei til et praktisk menighetsliv som han skape tilhørighet for alle mennesker.

Verdenskjent hovedtaler

Professor John Swinton er konferansens hovedtaler. Han er en verdenskjent teolog knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming, demens og psykisk uhelse. Han har skrevet en rekke bøker og artikler og kjent over hele verden som ekspert på konferansens tema.

Konferansen dreier seg om «HEL-arbeidet» i kirken, men ikke i snever forstand. Den vil gi impulser til teologisk tenkning. Den vil gi et bidrag til en tenkning om gudstjenestearbeid for alle.

– På konferansen vil vi presentere en ny papirløs gudstjeneste som kan brukes bredt i kirken. Både i Hel-arbeidet og ulike gudstjenester, sier Rune Rasmussen. Han er spesialprest for inkluderende kirkeliv og primus motor for konferansen.

– Gudstjenesten vil gi et ekklesiologisk bidrag til menighets- og fellesskapsforståelse i en ny tid.

Bli med!

Konferansen er for kirkelige ansatte, frivillige i menighetsarbeid, ansatte i omsorgsarbeid, mennesker med funksjonsnedsettelser og foreldre/foresatte i
familier med mennesker med utviklingshemming.

Du finner en rikholdig brosjyre, mere informasjon og lenke til påmeldingen på kirken.no/hel.

Ta kontakt med Rune Rasmussen om du har spørsmål om konferansen.

Hovedkomiteen for konferansen: Diakon Tone Benestad, diakonirådgiver Rannveig J. Lyngroth, sokneprest Rannveig Aas Olsbu, seniorrådgiver kultur Tone Klev Furnes, diakon Trygve Bergland, Rune Rasmussen, sokneprest Odd Bjarne Ellefsen, spesialprest / rådgiver inkluderende kirkeliv Ole Johan Beck.