Nytt samtaletilbud for unge voksne i Bergen

Ventil, et nytt samtaletilbud for unge voksne fra 18 til 30 år, vil bli tilgjengelig i Bergen fra høsten av. En av samtalepartnerne, Trygve Nesse, ser fram til å gi støttende samtaler til denne aldersgruppen. I tillegg oppfordres prester, diakoner og andre interesserte til å søke om å bli sjelesørgere for unge voksne.

Trygve Nesse (37) er med å starte samtaletilbudet Ventil i Bergen.

– Når man er i alderen 18 til 30 år, befinner man seg gjerne i en spesiell fase i livet, der man skal etablere seg og starte sin egen vei. Å være ung voksen kan være sårbart på mange måter. Det kan handle om ensomhet, selvrealisering, ustabil økonomi, forhold som blir brutt, og så videre. Mange tenker kanskje ‘Jeg skulle hatt noen å snakke med’, sier Nesse. Han har tidligere jobbet mye med unge voksne i St. Jakob kirke i Bergen og har et sterkt engasjement for denne aldersgruppen. I sin egen etableringsfase hadde han selv gode erfaringer med å delta i samtaler. Likevel tror han få i denne gruppen tenker på å oppsøke sitt lokale kirkekontor for å få samtalestøtte fra en prest eller andre.

– Her har vi som kirke en jobb å gjøre med å si: ‘Vi finnes!’ Jeg tror det er viktig at kirken er til stede spesielt i disse årene. Hvis vi er mer tilgjengelige og direkte med samtaletilbudet, vil flere sannsynligvis tenke at dette kunne vært fint, legger han til.

Fortrolige samtaler med prester eller andre kirkelig ansatte kalles gjerne sjelesorg, selv om sjele-omsorg kanskje hadde vært en bedre oversettelse. Nesse presiserer at sjelesorg ikke er det samme som terapi, som man vanligvis får hos en psykolog.

– Det er heller ikke alle ting man nødvendigvis oppsøker en psykolog for. Prester og diakoner har en spesiell kompetanse på sjelesorgsamtaler som mange kan ha godt av, forklarer Nesse. – Eksistensielle spørsmål og trosspørsmål kan det være godt å snakke med en kirkelig ansatt om. Men Ventil forutsetter ikke at man har en kristen tro, og samtalene trenger ikke å være trosrelaterte. Det handler ofte om livet.

Ventil-tilbudet har en tydelig tidsramme. De som kommer til samtale, får møte opp fem ganger med noen ukers mellomrom. Hver samtale varer i 50 minutter. Nesse tror denne strukturen er fordelaktig for begge parter:
– Dette er ikke bare en kort prat; vi følger opp den unge personen over tid. Men det er heller ikke en helt ubegrenset tidsramme. Det er lurt å ha en fast plan fra start, slik at begge kjenner til begrensningene.

Flere kan søke

Samtaletilbudet Ventil ble først etablert i Oslo, og har blitt veldig populært der. Kirkerådet ønsket å utvide tilbudet til andre byer i Norge, og nylig har også Kristiansand, Stavanger og Trondheim fått egne lokale avdelinger. Fra høsten av vil Ventil også tilbys i Bergen, og da er det behov for flere prester, diakoner eller andre kirkelig ansatte som ønsker å delta i dette arbeidet. Tanken er at dette skal være et supplement til andre oppgaver man utfører i menigheten, og derfor må man avtale med prost eller arbeidsleder om å inkludere dette i arbeidstiden.

Nesse understreker at det ikke er nødvendig å være helt nær i alder med målgruppen selv, men at det er viktig å ha et spesielt engasjement for unge voksne. De som er interessert i å bidra, kan lese mer om kvalifikasjoner og arbeidsoppgaver i dokumentet som finnes nederst på siden. Har man spørsmål, kan man kontakte Torfinn Wang som er med på å administrere og få i gang Ventil i Bergen.

– Siden dette kommer på Bjørgvin sine nettsider, må vi kanskje presisere at det er i Bergen dette tilbudet kommer til høsten, legger Nesse til avslutningsvis.
– Men vi utelukker ikke muligheten for å utvide til andre områder med mange studenter eller unge voksne i fremtiden.