Variert uke i Tjølling og Østre Halsen

Biskop Jan Otto Myrseth har visitert Tjølling og Østre Halsen menigheter. Uken svinge fra babysamba til møte med stab, råd og politisk ledelse.

Biskopen og noen fra hans stab sammen med ansatte i Tjølling og Østre Halsen menigheter. Foto: Torill Landaasen

En visitas gir anledning til å stanse opp og reflektere over kirkens plass i samfunnet og menighetenes daglige arbeid, samt drøfte målsettinger og strategier. Disse dagene har gitt rikelig anledning til dette, oppsummerer biskop Jan Otto Myrseth etter visitasuken i Tjølling og Østre Halsen menigheter.

Veien videre

Formålet med en visitas er å støtte, inspirere og veilede menigheter og ansatte, gjøre kirkens nærvær synlig i lokalsamfunnet og føre tilsyn med menigheten. Gjennom uken har biskopen hatt møter med staben og samtaler med den enkelte medarbeider, møter med menighetsrådene, kommunens ledelse og andre representanter for institusjoner, lag og foreninger.

– Vi har tenkt høyt om hvordan lokalkirken kan leve opp til overskriften «Mer himmel på jord», som er Den norske kirkes visjonsformulering, sier Myrseth.

Visitasen ble tradisjonen tro avsluttet med et foredrag hvor biskopen blant annet kommer med utfordringer til menighetene i det videre arbeidet. Myrseth oppfordrer spesielt til økt samarbeid på tvers av soknegrenser.

Jeg oppfordrer også til å legge tilrette for bredde og variasjon i gudstjeneste- og fellesskapstilbudene i menighetene, med tanke på tilrettelegging for familier, barn og unge, sier Myrseth.

Delta i nærmiljøet

Larvik kommunen har bevilget en pott på én million kroner til barn og unge i nærmiljøene i Larvik. Biskopen oppmuntrer kirkens ansatte til videre deltakelse i nærmiljøutvalgene som er opprettet som en del av satsingen.

Kirken er en viktig institusjon i nærmiljøet, og jeg oppfordrer dere til frimodig å ta del i disse viktige samtalene. Etter å ha opplevd det store engasjementet dere har for disse nærmiljøene, har jeg stor tro på at kirken vil finne sin plass i denne satsingen, sier Myrseth.

Prost Sølvi Kristin Lewin, som leder prestetjeneten i Larvik, tok i mot biskopen sammen med Sigrid Kobra Stensrød som er kirkverge i Larvik kirkelige fellesråd.

En visitas er en bekreftelse og et løft i hverdagen hvor vi kan snakke om hvor vi er og åpne for det gode som kan skje. Jeg tror visitasen vil styrke samholdet mellom stabene i Tjølling og Østre Halsen, sier Lewin.