I Erkebispegården i Trondheim møtes du av en gang, fylt med malte portretter. Veggene har tett i tett med innrammede mannsansikter, med krage om halsen. Bispegalleriet.
Nå skal veggen få et nytt portrett. Veggens første kvinne og Den norske kirkes første faste preses.
I dag ble kunstner Håkon Gullvågs portrett av preses emerita, Helga Haugland Byfuglien, avduket.
Saken fortsetter under bildet av bispegalleriet.
Portrettet avdukes
Alle Kirkemøtets medlemmer og gjester var invitert til Erkebispegården for avdukingen av portrettet søndag og til mottakelse hos ordføreren.
Lengst inn i rommet venter de ikke enda avdukede portrettene av Helga Haugland Byfuglien.
Hun ble pensjonist for to år siden. Tittelen er derfor nå preses emerita.
Saken fortsetter under bildet av Helga Haugland Byfuglien.
Kirkerådsleder Kristin er den som får avduke de nymalte portrettene.
Faktisk så nymalt at malingen enda ikke er tørr en gang. Rommet fylles av applaus.
Saken fortsetter under bildet av avdukingen.
─ Helga, du er et menneske, en biskop, en kvinne av det store format. Det har Gullvåg også vist oss i disse to portrettene.
Slik startet Kirkerådets leder sin tale til tidligere preses, Helga Haugland Byfuglien.
─ Kunstneren har vist oss hvem du er. Og jeg er svak for den lille detaljen om at du er ørlitegranne jålete, han har tatt med de nydelige perleøredobbene dine, forsetter Gunleiksrud Raaum.
Saken fortsetter under nærbildet av portrettet.
Folk i rommet smiler og nikker gjenkjennende. Byfuglien sier selv at både det grå håret og øredobbene gjør at hun kjenner noe av det som gjør henne til akkurat henne. Det er fint, sier hun.
Håkon Gullvåg har portrettert mange offentlige personer i Norge tidligere, både tidligere biskoper og Kong Harald. Han har har gjort flere forsøk før han stod igjen med disse to. Etter en utvelgelsesprosess stod han igjen med de to bildene som nå er avduket.
Kun det ene av dem skal opp i veggen i bispegalleriet i Erkebispegården.
Radikalt
Det fortelles om forskjellen på de to:
─ Det innrammede bildet er et utprega gullvågsk karakterstudie i personen Helga Haugland Byfuglien, i samme format som de mange biskopene i Nidaros som henger nede.
Saken fortsetter under bilde av kunsthistorikeren.
Så henvender han seg til portrettet i helfigur: ─ Dette skiller seg fra de øvrige portrettene ved at det er helfigurportrett. Men også at det er en mer distansert studie av biskopen. Kanskje også mindre streng.
Det er dette, det milde helfigurbildet, som skal henge i bispegalleriet.
─ Setter vi portrettet inn i rekken av portretter der det skal henge, sier kunsthistorikeren. Han konstanterer: ─ Da ser vi hvor radikalt dette er.
Imponert, glad og takknemlig
En stolt biskop emerita tar mikrofonen: ─ Det er ganske stort å bli portrettert av en kunstner av Håkon Gullvågs rang, forteller Helga Hauglang Byfuglien selv.
─ Jeg er imponert, glad og takknemlig.
Hun setter pris på både perler, rufsete hår, kåpen og det fremtredende korset i bildet.
Saken fortsetter under bildet av Byfuglien og kunstner Håkon Gullvåg.
─ Håkon, tusen takk for samarbeidet. Jeg setter stor pris på deg. Det er en stor ære! Tusen takk også til bispedømmerådet som ønsket å fortsette denne tradisjonen og som har vær toppdragsgiver.
En stolt preses emerita avslutter: ─ Det er nok en stor og sterk dag for meg knyttet til presesrollen, Nidaros og den kirken som jeg er så ufattelig glad i.