Derfor velger unge konfirmasjon

Hvert år er det mer enn 30.000 konfirmanter i Den norske kirke. Les de tre viktigste grunnene til at konfirmanter velger kirkelig konfirmasjon her.

Mange konfirmanter velger kirkelig konfirmasjon fordi det er tradisjon i deres familie. (Foto: Helene Moe Slinning / Den norske kirke).

Konfirmasjonsdagen er en stor dag i en ungdoms liv, og nettopp feiringen sammen med familien er den aller viktigste grunnen for mange til å konfirmere seg. Det viser tall fra undersøkelser som Den norske kirke har gjennomført.

• 2 av 3 konfirmanter valgte kirkelig konfirmasjon fordi det er vanlig i deres familie.
  • 7 av 10 fremhever selve feiringen med venner og familie som vesentlig for at de valgte å konfirmere seg.
  • 7 av 10 konfirmanter sier de velger konfirmasjon i kirken “fordi jeg ville det selv”.

Et sted å bli sett og elsket

– Midt i pubertet og en sammensatt ungdomstid trenger man å vite at man er sett og elsket, både av familie, venner og av Gud, sier Harald Hegstad som er leder i Kirkerådet.

Det er kun et fåtall av ungdommene i undersøkelsen som har følt seg forpliktet til å velge kirkelig konfirmasjon.

Et selvstendig valg

I Norge er alle religiøst myndige fra de er 15 år.

Hegstad er glad for at konfirmantene tar et selvstendig valg om konfirmasjon:

– Det er mange som ikke vet helt om de tror eller hva de tror på. Konfirmasjonstiden i kirken gir anledning til å bli kjent med kristen tro. I undervisningen skal man få tenke kritisk og stille spørsmål, slik at man selv kan ta stilling.

en kvinne som fotograferer en gjeng konfirmanter i hvite konfirmantkapper med mobilen

7 av 10 fremhever selve feiringen med venner og familie som vesentlig for at de valgte å konfirmere seg. (Foto: Helene Moe Slinning / Den norske kirke).