Dramatisk eskalering i Midtøsten

– Våpenhvile er ikke nok. Krigføringen må ta slutt! Dette sier internasjonal direktør i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke.

Beirut i Libanon. (Foto: AFP/NTBScanpix)

Den norske kirke er svært bekymret for eskalering av krigen i Midtøsten, med israelsk bombing av mål inne i Libanon. FN og flere land presser nå Israel til å inngå en våpenhvile i Libanon. Over seks hundre er drept i Libanon av israelske bomber de siste dagene, mange av disse er barn. Tusener er skadd, og hundretusener sivile er nå på flukt inne i Libanon.

– Våpenhvile er ikke nok, krigføringen må ta slutt, både i Libanon og i Gaza, men også på Vestbredden, som stadig blir utsatt for krigshandlinger, sier Einar Tjelle, internasjonal direktør i Den norske kirke. Mellomkirkelig råd som har ansvar for internasjonalt arbeid i Den norske kirke var denne uken samlet i Genève der konflikten i Midtøsten ble drøftet med representanter for Kirkenes verdensråd og FN.

Stor frykt i Libanon

Delegasjonen møtte Kirkenes verdensråds representant for Midtøsten, som selv er fra Libanon.

– Hun forteller om stor frykt blant folk nå. Den eneste farbar vei er rettferdig fred med like rettigheter for alle. Vi gir også vår støtte til kirkene i området og har i dag sendt vår kondolanse og solidaritetserklæring til kirkerådet i Libanon. Vi er bekymret frykten dette skaper i hele regionen, også nord i Israel. fortsetterTjelle.

Nødhjelp

Kirkens Nødhjelp har ni nasjonalt ansatte i Libanon, samt flere lokale partnere. Benedicte Hafskjold er Kirkens Nødhjelps landdirektør i Libanon.

– Skrekkscenariet er nå virkelighet, forteller hun. Kirkens Nødhjelp deler ut hygieneartikler, tepper, madrasser og tørrmat via sentre og skoler, samt også kontanter, som folk kan bruke på helse og et sted å bo.

– Jeg vil oppfordre til forbønn for alle som nå opplever frykt, på begge sider av grensene, og vi ber om rettferdig fred. Jeg vil også oppfordre om støtte til Kirkens Nødhjelps arbeid, som gjør en svært viktig innsats på bakken både i Libanon, Vestbredden og Gaza, avslutter Einar Tjelle, internasjonal direktør i Den norske kirke.