Europeiske kirker møtes i Romania med det kristne håpet som hovedtema

En delegasjon fra den norske kirke reiste til Sibiu, Romania, for å være med på generalforsamling i Communion of Protestant Churches in Europe (CPCE), fra 27. august til 2. september 2024. CPCE er et kirkefellesskap basert på Leuenbergavtalen fra 1973, en økumenisk avtale mellom 96 evangeliske, lutherske, reformerte og unerte kirker i Europa.

Ole Kristian Bonden, Harald Hegstad og Thomas Raadin Iversen er delegatene som representerer Den norske kirke.

«I Kristi lys – kalt til håp» er tema for generalforsamlingen, som samler rundt 300 delegater, deltakere og besøkende. Biskop Ole Kristian Bonden, som leder delegasjonen fra Den norske kirke, har hatt stor glede av å møte mennesker fra kirker over hele Europa, bli bedre kjent, be og feire gudstjenester sammen. «Det er innholdsrike dager med det kristne håpet i sentrum. Noen av de største sakene er aktuelle også for oss her hjemme i Norge, f.eks. hvordan vi tilrettelegger for gudstjenestefeiring i en sekularisert tidsalder. Det har vært spennende å høre om hvordan kirker forholder seg til demokratier i andre deler av Europa. En viktig sak er også selve samtalen om hvordan vi snakker med hverandre når vi er uenige i etiske spørsmål. Her kan vi både lære av andre kirker og dele erfaringer fra vår egen kirke.»

Delegatene sitter på plass i generalforsamlingen

Flere protestantiske kirker i Sibiu, Transilvania, i hjertet av Romania, er vertskap for generalforsamlingen. Disse kirkene er relativt små kirker i en region hvor ortodoks tro er dominerende, men de har alle sin historie og sine særpreg. «Her betyr Leuenberg-avtalen svært mye for konkret og lokalt kirkelig samarbeid, noe vi ønsker å støtte», forklarer Bonden. «Men, som majoritetskirke har vi også mye å lære av andre europeiske kirker, ikke minst minoritetskirker som aktivt bidrar til å skape håp i Europa.»

Mer om CPCE og generalforsamlingen kan leses her: Communion of Protestant Churches in Europe CPCE Husk gjerne på våre mange søsterkirker i andre deler av Europa i bønn!