Fortsetter samarbeidet – Dette blir bra!

En revidert avtale sørger for å fortsette det gode samarbeidet mellom Sjømannskirken og Den norske kirke.

Avtalen som ble signert er en revidert versjon av en allerede eksisterende samarbeidsavtale mellom Den norske kirke og Sjømannskirken. Foto: Hans Jakob Heimvoll.

Da tar vi et bilde med pennen i papiret og et smil, spøker Bård Mæland, styreleder i Sjømannskirken.

Sjømannskirken er en selvstendig og frivillig organisasjon som møter nordmenn i utlandet, de følger Den norske kirkes liturgier og står under tilsyn av biskopen i Bjørgvin.

Onsdag 05. juni signerte Sjømannskirken og Den norske kirke en fornyet avtale på Kirkens hus i Oslo.

Sjømannskirken ivaretar Den norske kirkes nærvær i utlandet, og det er helt avgjørende for oss som kirke. Vi har et tett og godt samarbeid gjennom denne samarbeidsavtalen, sier leder i Kirkerådet, Harald Hegstad.

Dette blir bra!

Avtalen som ble signert er en revidert versjon av en allerede eksisterende samarbeidsavtale mellom partene.

Den opprinnelige avtalen ble inngått i 1989, og det var nå behov for å oppdatere denne. Formålet med samarbeidsavtalen er å skape gode rammer for samarbeid og informasjon partene imellom.

Fra vår side er vi veldig glade for å ha tilknytning til Den norske kirke. Som vi skal betjene, og vi skal være et tilbud for alle nordmenn i utlandet som ønsker våre tjenester, sier Bård Mæland, og henvender seg blidt mot de oppmøtte.

Styrelederen er glad for at avtalen er mer konkretisert, og at det finnes en generell intensjon om å få til ting sammen.

Dette blir bra!

Viktig for kirken

Sjømannskirken møter nordmenn uavhengig av livssyn og bakgrunn, og har spesialkompetanse i kriseberedskap.

Organisasjonen er finansiert av gaver fra privatpersoner og foreninger, beredskapsavtaler med næringslivet og støtte fra staten.

Sjømannskirken er viktig for Den norske kirke, understreker kirkerådsleder Hegstad.

Jeg tror at denne avtalen er et godt grunnlag for samarbeid videre.