Ny avtale for en mer tilgjengelig kirke

En ny avtale mellom KABB og Den norske kirke skal bidra til en mer tilgjengelig kirke for syns- og lesehemmede.

Mette Lilleeng (styreleder i KABB) og Harald Hegstad (leder i Kirkerådet) inngår samarbeidsavtale mellom kirken og KABB. Foto: Den norske kirke.

KABB – Kristent Arbeid Blant Blinde og svaksynte er en frivillig, tverrkirkelig og diakonal organisasjon. Organisasjonen ble startet og blir ledet av syns- og lesehemmede, og KABB hjelper både menigheter og andre organisasjoner.

– KABB er et viktig nettverk av mennesker med egne erfaringer og høy kompetanse på feltet. Derfor er KABB en viktig samarbeidspartner for Den norske kirke, når kirken skal virkeliggjøre ambisjonen om å bli «en kirke av alle og for alle». Jeg er glad for at vi nå får formalisert samarbeidet med KABB.

Det sier Harald Hegstad som er leder i Kirkerådet. Mandag 27. mai signerte han samarbeidsavtale med KABB på Kirkens hus i Oslo.

Styreleder i KABB, Mette Lilleeng, sier det er en stor dag:

– Dette er en stor dag for KABB. Avtalen historisk. Vi tar den som en bekreftelse på at Den norske kirke nå setter i verk kirkemøtevedtaket om universell utforming av og i kirken, som sier at Den norske kirke skal bidra til økt likestilling og deltakelse av mennesker med funksjonshemming.

Gode forutsetninger

Formålet med avtalen er å skape gode rammer for at kirken og KABB sammen kan bidra til mer universell utforming av og i kirken.

Ståle Hatlelid, som er leder av rådet for personer med funksjonsnedsettelser i Den norske kirke, er glad kirken samarbeider med gode ressurser for å jobbe mot felles mål:

– Avtalen bidrar til gode forutsetninger for arbeidet om mer universell utforming av og i kirken for syns- og lesehemmede slik at flest mennesker får mulighet til å delta i kirkens tilbud. Vi ser frem til å følge med på det videre samarbeidet mellom kirken og KABB.

Støtte til salmebokprosjekt

Den norske kirke gir årlig støtte til KABB og i 2024 gis det også en ekstra million til prosjektet om salmebok for alle. KABB har de siste årene blant annet bidratt med en tilrettelagt 4-årsbok, et e-læringskurs om tilrettelegging og et mer tilrettelagt påskeopplegg for barn.

De gir også veiledning til menigheter i Den norske kirke om tilrettelegging for syns- og lesehemmede.

Generalsekretær Øyvind Woie i KABB mener avtalen også kan tolkes som en erkjennelse av at det fremdeles er en stor jobb som må gjøres.

– Opptil 18 prosent av kirkens medlemmer lever med en funksjonsnedsettelse. Den norske kirke har kommet skikkelig på banen i arbeidet med universell utforming og likeverdig deltakelse. Rådet for personer med funksjonsnedsettelser er så langt vi vet det eneste i sitt slag i kirkelig sammenheng nasjonalt og internasjonalt.

Mette Lilleeng (styreleder i KABB) og Harald Hegstad (leder i Kirkerådet) signerer samarbeidsavtalen mellom kirken og KABB.