Sudan i verdens blindsone

– I skyggen av andre kriser er katastrofen i Sudan svært viktig å mobilisere globalt for nå. Det trengs sårt fred og økt humanitær innsats. Mer enn 26 millioner mennesker lider av kritisk sult og det er fare for hungersnød, sier Kristine Sandmæl, leder av Mellomkirkelig råd for Den norske kirke.

Nød i Sudan (Arkivfoto; Håvard Bjelland, Kirkens Nødhjelp)

Mellomkirkelig råd har denne uken vært samlet i Genève, og møtt representanter for ledelsen i Kirkenes verdensråd, Det lutherske verdensforbund og Act Alliance, som er Kirkens Nødhjelps globale paraply. Den kritiske situasjonen i Sudan har vært ett av flere tema i møtene.

– Ved siden av sult og et stort antall flyktninger, påpeker vi i uttalelsen også særlig hvordan krigen går ut over kvinner og barn. Seksualisert og kjønnsbasert vold er svært utbredt, og dette må både dokumenteres og prioriteres i den humanitære responsen, framhever Sandmæl.

Også FN i Geneve ble besøkt, og den norske ambassadøren har allerede takket for en godt timet uttalelse (last ned og les lenger ned på sida) som også vil bli brukt av hans team.

– Gjennom Kirkens Nødhjelp har norske menigheter bidratt i mange år til arbeidet i Sudan, i nært samarbeid med kirkene i Sudan. La oss fortsette å støtte dette arbeidet og be om fred for et krigstrett folk, avslutter lederen av Mellomkirkelig råd.