Foran søknadsfristene høsten 2022 lyser MF ut PKU-studier i samarbeid med:
Akershus Universitetssykehus, Lørenskog og Institutt for sjelesorg, Modum bad.
PKU – Akershus universitetssykehus (Ahus) høsten 2023 - våren 2024
PKU – Institutt for Sjelesorg, Modum bad høsten 2023 - våren 2024
For utfyllende informasjon om opptak, samt sammensetning og prioriteringer ved vurdering av opptak til PKU, se PKU-håndbokens kapittel A1 og A6.
Innhold
PKU er sjelesorgfaglig prosesslæring via praksis, refleksjon, teoretisk studium og veiledning. En vesentlig del av utdanningen er utøvende (klinisk) tjeneste. Utdanningen rettes spesielt mot prester og diakoner, men også andre kirkelige medarbeidere kan søke.
Studiepoeng
PKU-emnene inngår med 20 studiepoeng i MFs videreutdanningsprogram Erfaringsbasert master i klinisk Sjelesorg. PKU 501 kan også inngå med 20 stp. i videreutdanningsprogrammet Erfaringsbasert master i praktisk teologi.
Opptak og opptakskrav
Opptak til PKU skjer på bakgrunn av:
- Utdanning
- Personlig egnethet vurdert ut fra opptaksintervju og søknadsskjema med vedlegg.
Utdanning
For opptak til PKU-emner gjelder følgende krav til utdanning:
Opptak til PKU-emner foretas av MF vitenskapelige høyskole i samarbeid med de institusjoner som er kurssted for PKU. Ved opptak til PKU-emner, gjelder Forskrift om opptak, studier og eksamen ved MF vitenskapelig høyskole § 6.2 og Forskrift om krav til mastergrad § 2 og 5.
I tillegg gjelder særlige faglige minstekrav:
- Minst 300stp der sjelesorg inngår i utdanningen. Dette kan oppnås ved følgende utdanningsløp:
- Fullført cand.theol.-grad inkludert praktikum, mastergrad i diakoni, master i teologi / kristendomskunnskap eller tilsvarende grad med minst 300 studiepoeng der sjelesorg inngår i utdanningen.
Det kreves normalt to års yrkespraksis fra kirkelig tjeneste. Institusjonen vurderer hva som er relevant yrkespraksis.
Personlig egnethet
PKU-emnene har særskilte opptakskrav knyttet til personlig egnethet. Det kreves at man kan vise at man kan nyttiggjøre seg en prosessorientert / klinisk læringsmodell og vise at man har grunnleggende forutsetninger for å ta hånd om praksisinstitusjonenes konfidenter på en forsvarlig måte. Det forutsettes at søkeren behersker / forstår og kan gjøre seg forstått på norsk.
Forutsetningene over vil vurderes ut fra opplysningene i søknadskjema m/vedlegg og de tema som blir fokusert i opptaksintervju ved praksisinstitusjonen/kurssted.
Søknadsskjema med vedlegg
Utfylt søknadskjema med vedlegg fylles ut og sendes kurssted innen fristen.
Opptaksintervju
Dersom du oppfyller de formelle utdanningskravene, vil du bli innkalt til et opptaksintervju ved praksisinstitusjonen/kurssted.
Når du søker om opptak til PKU, skal din søknad om permisjon/støtte være anbefalt av arbeidsgiver. Vi minner om at frist for søknad om støtte og permisjon til arbeidsgiver for ansatte i bispedømmene fortsatt er 15. september.
Prioritering av søkere
PKU-emnene har normalt 5-6 kursplasser. Sammensetningen av læringsgruppen forutsettes av et læringsmiljø som fremmer faglig og personlig vekst og dannelse. Et slikt miljø kjennetegnes av gjensidig tillit, respekt, åpenhet, utfordring, konflikt, konfrontasjon, mangfold og kompleksitet.
Ved stor søkertilgang prioriteres:
- søkere i relevant utøvende kirkelig tjeneste
- søkere som har søkt før, men ikke fått plass på grunn av plassmangel
- kirkelig/geografisk spredning i opptaket, slik at alle bispedømmer få likeverdig adgang til PKU utdanningen.
For mer informasjon, se PKU-håndbokens kapittel A1 og A6.
Hvordan søke opptak?
Send søknad til MFs EVU-web innen 25. oktober, dette er etter at bispedømmeansatte har fått avklart søknad om permisjon/støtte hos biskop/REU. Du får kvittering på e-post. (Dersom du ikke mottar kvittering, sjekk spam-filteret i din e-postfunksjon).
Parallelt med dette, innen fristen den 25. oktober, må du sende søknad direkte til kursleder ved prioritert kurssted med kopi av kvittering fra MFs EVU-web og med vedleggene som er oppgitt nedenfor. Dette må postlegges innen 25.oktober.
Vedlegg til søknad
Her finner du informasjon om PKU på MFs hjemmesider.
Følgende vedlegg skal utarbeides og sendes sammen med utfylt søknadskjema:
Vedlegg 1: Kvittering fra EVU-web
Vedlegg 2: En relativt fyldig livsbeskrivelse, inkl. redegjørelse for viktige hendelser og viktige relasjoner til mennesker som har betydd mye for søkeren. Til denne livsbeskrivelsen hører bl.a. redegjørelse for relasjoner i nærmeste familie, søkerens helse og religiøse utvikling (3-4 sider)
Vedlegg 3: Kort beskrivelse av søkerens forhold til tjenesten som sjelesørger (2-3 sider)
Vedlegg 4: En beskrivelse (1-2 sider) av:
- søkerens forståelse / inntrykk av PKU
- en personlig begrunnelse for søknaden og personlige mål for utdanningen
Vedlegg 5: Navn og telefonnummer på to referansepersoner
I tillegg for søknader til PKU 502 og PKU 503
Vedlegg 6: En beskrivelse av faglig og personlig læring knyttet til PKU
Vedlegg 7: En nyskrevet samtalerapport med vekt på refleksjonsdelen (malen fås ved henvendelse til veileder ved prioritert kurssted)
Vedlegg 8: Kopier av tidligere PKU-evalueringer (kursleders og søkerens egne)