Alt du trenger å vite om å stemme i kirkevalget

Er du medlem i Den norske kirke, har folkeregistrert adresse i et sokn og er 15 år eller eldre i valgåret har du stemmerett i kirkevalget. Her finner du mer informasjon om det å stemme ved kirkevalget, hvorfor du bør gjøre det, hvem som kan stemme og hvordan du gjør det.

Møter du opp i et valglokale, kan du avlegge din stemme i en klassisk stemmeurne.

Alle medlemmer av Den norske kirke er invitert til å være med på å skape fremtidens kirke ved å avgi sin stemme når det er kirkevalg.

Hva er viktig for deg? Vis det ved å bruke stemmeretten din!

Det var kirkevalg i 2023. Neste kirkevalg er i 2027.

Finn mer informasjon om ditt valglokale og hvem du kan stemme på ved å trykke her.

Derfor bør du stemme når det er kirkevalg

Alle stemmer teller, og du som er medlem, har stemmerett.

Ved å bruke din stemme i kirkevalget kan du være med på å forme hvordan Den norske kirke skal være både der du bor, i regionen din og over hele landet.

Spørsmål og svar om å stemme i kirkevalget

Hvem kan stemme?

Når og hvordan forhåndsstemme ved kirkevalget?

Hvem kan jeg stemme på?

Hvor kan jeg stemme?

Når er valget?

Kan jeg stemme fra et annet sted enn der jeg har adresse?

Hvorfor kan man stemme når man er 15 år?

Hvordan stemme?

Hvordan kan jeg få bistand til å stemme?

Har du andre spørsmål om kirkevalget?

Kontakt Kirkerådet på 23 08 10 01. Du kan også sende e-post til kirkevalg@kirken.no