- Ser fram til å bli kjent med folk

- Det skal ikke ta lang tid før jeg har vært innom alle prostiene for å bli kjent med folk der, sier Stavangers nye biskop Ivar Braut.

Braut fikk bispestaven i hånden med en gang han kom inn døra på bispedømmekontoret.

Fredag var det pressekonferanse i Domkirken i Stavanger, der den nye biskopen Ivar Braut ble presentert.

Her er film fra pressekonferansen på bispedømmets facebookside.

- Nå ser jeg fram til å komme ut og bli kjent med folk, sa Ivar Braut under møtet med de ansatte på bispedømmekontoret. Her ble han møtt med kransekake, gaver og velkomsttaler.
Det hadde ennå ikke gått et døgn siden han fikk telefonen fra Kirkerådet, men Braut var både glad og fattet etter den overraskende utnevnelsen. - Jeg føler jeg har blitt tatt godt imot her, sa han.

- Jeg vil være brobygger. Jeg vil lytte først, og så snakke selv, sa han ved presentasjonen i Stavanger domkirke.
Braut sa han «vil lytte til og respektere ulike fløyer i folkekirken».
- Jeg er selvfølgelig ikke enig med alle, men jeg vil forsvare alles rett til å tilhøre denne kirken.
Braut understreket også sin respekt for alle som ikke er aktive kirkegjengere og flagger troen høyt:
- Jeg har stor respekt for den skjulte tro.